- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiKonkurs na stanowisko dyrektora publicznej szkoły

    Konkurs na stanowisko dyrektora publicznej szkoły

    W stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 października 2003 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 189, poz. 1855), projekt rozporządzenia przewiduje rozszerzenie listy dokumentów, jakie powinien złożyć kandydat na stanowisko dyrektora. Do obecnej listy dokumentów dodano obowiązek przedstawienia kopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz poświadczającego obywatelstwo kandydata, oświadczenia, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych – w przypadku osoby niebędącej nauczycielem, a także oświadczenia, że kandydat nie był karany karą dyscyplinarną – w przypadku nauczyciela akademickiego. Obowiązek przedstawienia powyższych dokumentów wiąże się z wymaganiami określonymi dla kandydatów na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub placówki, zawartymi w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. Projekt rozporządzenia przewiduje również obowiązek złożenia przez kandydata na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub placówki oświadczenia lustracyjnego. Jednocześnie, zgodnie z projektem rozporządzenia, od kandydata nie będzie wymagane udokumentowanie posiadania wykształcenia i przygotowania zawodowego odpowiadającego kierunkowi kształcenia w szkole lub zakresowi zadań placówki – w przypadku kandydatów na stanowiska dyrektora niebędących nauczycielami.
     
    W projekcie rozporządzenia zrezygnowano z obowiązku publikowania ogłoszenia o konkursie, w co najmniej dwóch dziennikach, zarówno o zasięgu lokalnym, jak i wojewódzkim. Przyjęto, że podstawowym sposobem publikacji informacji o ogłoszeniu konkursu będzie jej zamieszczenie na stronie internetowej organu prowadzącego i w miejscu ogólnodostępnym w jego siedzibie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, a ponadto, w zależności od tego czy organem prowadzącym dane przedszkole, szkołę lub placówkę jest jednostka samorządu terytorialnego czy inny organ – również odpowiednio, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej właściwego kuratorium oświaty oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej organu prowadzącego. Informacja taka będzie mogła być również zamieszczona w dzienniku o zasięgu wojewódzkim.
     
    Doprecyzowano także, iż rozstrzygnięcia w przedmiocie dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego są podejmowane przez komisję w formie uchwały, która zapada większością głosów. Analiza ofert złożonych przez kandydatów oraz podejmowanie uchwał w sprawie dopuszczenia kandydatów do postępowania konkursowego odbywać się będzie bez udziału kandydatów, którzy dopiero po zakończeniu tej fazy postępowania zostaną poinformowani o dopuszczeniu bądź odmowie dopuszczenia do konkursu. Uproszczono także procedurę informowania kandydatów o odmowie dopuszczenia do postępowania konkursowego i przyjęto, że przewodniczący komisji poinformuje kandydata na piśmie o przyczynach odmowy jedynie na wniosek kandydata złożony w terminie 3 dni od otrzymania ustnej informacji o odmowie dopuszczenia do postępowania konkursowego.
     
    Ponadto wprowadzono zasadę, że w przypadku uzyskania w drugim głosowaniu równej ilości głosów przez kilku kandydatów, decydujące znaczenie będzie miał głos przewodniczącego komisji. Głos przewodniczącego zadecyduje również w przypadku równej ilości głosów za kandydaturą jedynego kandydata, gdy do konkursu został dopuszczony tylko jeden kandydat  oraz w drugim głosowaniu, w sytuacji, gdy został do niego dopuszczony tylko jeden kandydat. Zmiany te mają na celu wyeliminowanie możliwości braku rozstrzygnięcia konkursu, które będą ograniczały się do przypadków, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał w pierwszym głosowaniu, co najmniej dwóch głosów oraz gdy jedyny kandydat nie uzyskał większości. Sprawnemu przebiegowi postępowania konkursowego ma służyć także zakaz wstrzymania się od głosu przez członka komisji. W projekcie przewidziano szczególne uregulowanie dotyczące sytuacji, gdy w konkursie bierze udział tylko jeden kandydat, w tym jeżeli tylko jeden kandydat został dopuszczony do drugiego głosowania. W obu wypadkach wybór kandydata odbywa się większością głosów, z uwzględnieniem wspomnianego wyżej decydującego głosu przewodniczącego w przypadku równej ilości głosów za i przeciw kandydatowi.
     
     
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE