- Reklama -
środa, 8 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZwrot towarów zakupionych przez Internet

    Zwrot towarów zakupionych przez Internet

    Bezprawne obciążanie kosztami w związku ze zwrotem zakupionego towaru, skracanie ustawowego terminu na złożenie reklamacji – to tylko niektóre z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK praktyk przedsiębiorców zajmujących się handlem na odległość

     

    Zwrot towarów zakupionych przez Internet, a dodatkowe koszty

    W zakończonym właśnie jednym z postępowań Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionowała praktykę stosowaną przez www.mediasklep.pl, witrynę sprzedającą m.in. sprzęt sportowy. Przedsiębiorca zastrzegał – niezgodnie z obowiązującym prawem, że w przypadku zwrotu towaru, konsumentowi oddawana jest należność po potrąceniu kosztów manipulacyjnych w wysokości 5% kosztu zamówienia brutto. Natomiast zgodnie z prawem w przypadku zakupów przez Internet, kupującemu przysługuje prawo zwrotu towaru w określonym terminie. Ponadto nie może być on obarczany dodatkowymi kosztami za rezygnację z umowy kupna-sprzedaży. Skorzystanie z tego przywileju możliwe jest w ciągu 10 dni od zakupu, jeśli złożymy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odeślemy towar. Przedsiębiorca w ciągu 14 dni powinien zwrócić nam całą wpłaconą kwotę. Prezes Urzędu zobowiązała właściciela internetowego sklepu do zaprzestania stosowania niedozwolonych praktyk. Przedsiębiorca podjął współpracę z Urzędem, co umożliwiło odstąpienie od nałożenia kary finansowej. Decyzja jest prawomocna.

     

    Brak możliwości korekty zamówienia

    Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, każda witryna zakupowa powinna umożliwiać klientom dokonanie korekty w przypadku pomyłki podczas składania zamówienia. Niestety z tej możliwości nie mogli skorzystać kupujący za pośrednictwem strony www.zegarki.pl. Przedsiębiorca nie zapewnił swoim klientom dokonywania korekt zamówienia, co jest niezgodne z prawem. W związku z powyższym za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes Urzędu nałożyła na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 8 200 zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka może odwołać się do sądu.

     

    Wprowadzanie w błąd

    Wśród niezgodnych z prawem praktyk zakwestionowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ciągu ostatnich tygodni jest także podawanie błędnych informacji dotyczących reklamacji. Warszawska spółka sprzedająca m.in. zabawki, artykuły biurowe i sprzęt AGD za pośrednictwem witryny www.positivo.pl – w regulaminie sprzedaży wysyłkowej zawarła postanowienie zgodnie z którym konsument tracił uprawnienia reklamacyjne, jeżeli w ciągu miesiąca od stwierdzenia niezgodności towaru z umową nie zawiadomił o tym sklepu. W opinii Urzędu spółka wprowadzała konsumentów w błąd, ponieważ zgodnie z przepisami zawiadomić sprzedawcę można w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Przedsiębiorca skracając o połowę czas przysługujący klientom złamał prawo. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 154 zł. Witryna już zaniechała stosowania niezgodnej z prawem praktyki. Decyzja jest prawomocna.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE