- Reklama -
sobota, 27 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZakupy w Polsce i na Ukrainie

    Zakupy w Polsce i na Ukrainie

    Czy można zwrócić rzecz, która przestała się podobać? W Polsce taka możliwość zależy tylko od sprzedawcy, natomiast na Ukrainie – mamy na to aż dwa tygodnie od zakupu. Kart płatniczych nie przyjmujemy – to napis, który każdy kibic może często spotkać w Polsce i na Ukrainie. W obu krajach można swobodnie płacić gotówką – w wielu miejscach także kartami płatniczymi. Często klient może spotkać przy kasie pewne ograniczenia dotyczące sposobu płatności – np. karty możesz użyć, gdy wartość zakupów przekroczy 10 zł, płatność kartą – 2 zł dodatkowo. Gdy nie masz wystarczającej ilości gotówki, spytaj wcześniej, czy sklep wprowadził ograniczenia dotyczące płatności kartą – zwłaszcza u polskiego sprzedawcy. Podczas zakupów na Ukrainie warto spytać, czy terminal w sklepie działa. Warto pamiętać o tym, że drobni sprzedawcy – handlujący na bazarach, przed stadionami, na ulicy, w kioskach z prasą, w małych punktach gastronomicznych, czy sprzedający bilety autobusowe zazwyczaj przyjmują płatności tylko gotówką!

     

     

    Paragon

    Po raz kolejny przypominamy o paragonie! Gdy zapłacisz za produkt kupiony od polskiego czy ukraińskiego sprzedawcy zawsze powinieneś dostać paragon. Stanowi on podstawę do złożenia reklamacji w sytuacji gdyby się okazało, że np. kupiłeś niedziałający sprzęt elektroniczny. Zachowaj paragon, ponieważ nigdy nie wiadomo kiedy może się przydać. Po dokonaniu zakupów warto sprawdzić, czy ich wartość zgadza się z tym, co jest napisane na paragonie.

     

    Reklamacja

    W przypadku, gdy kupiona rzecz posiada wady np. brak guzików – masz prawo do reklamacji – w Polsce i na Ukrainie. W obu krajach obowiązują inne terminy. W Polsce rzeczy można reklamować w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Z kolei na Ukrainie – w ciągu okresu przydatności do użycia albo okresu gwarancyjnego. Jeżeli produkt nie posiada gwarancji, czas na reklamację to 2 lata. Reklamację należy złożyć sprzedawcy na piśmie w dwóch egzemplarzach – jeden dla sklepu, drugi dla konsumenta, potwierdzający zgłoszenie reklamacji, dołączając do niej paragon. W przypadku złożenia reklamacji w Polsce możemy żądać naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy. Na Ukrainie dodatkowo: obniżenia ceny, zwrotu pieniędzy za poniesione koszty. 14 dni to także czas, w którym powinieneś w Polce dostać od sprzedawcy odpowiedź na reklamację lub sprzedawca powinien podjąć określone czynności na Ukrainie. Gdy przekroczy ten termin – zgodnie z polskim prawem – uznał on twoje roszczenia, zgodnie z ukraińskim – sprzedawca powinien wypłacić za każdy dzień spóźnienia karę 1% ceny wadliwego produktu.

     

     

    Prawo do zwrotu towaru, który nie ma wad

    W Polsce – taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy zgodzi się na to sprzedawca. Nie ma on obowiązku przyjąć lub wymienić rzeczy. W przypadku, gdy sklep przewiduje taki przywilej, może go uzależnić od spełnienia określonych warunków, np. dostarczenia metek, opakowania, dowodu zakupu. Informację o tym, czy sklep przyjmuje zwroty znajdziesz przy kasie. Jeżeli jej nie ma, spytaj sprzedawcę. Gdy zgodzi się na zwrot, poproś o potwierdzenie tej możliwości np. na paragonie wraz z pieczątką sklepu. Kupując na Ukrainie, konsument może zwrócić lub wymienić produkt w ciągu 14 dni od momentu zakupu. Na Ukrainie nie trzeba podawać żadnego powodu, ale obowiązkowo trzeba dołączyć paragon oraz metki. Rzecz nie może być używana przez konsumenta – w przeciwnym wypadku sprzedawca ma prawo odmówić wymiany lub zwrotu. Trzeba pamiętać o grupach produktów, których oddać nie można, są to m.in. perfumy, kosmetyki, biżuteria.

     

    Reklamacja w restauracji

    Menu wraz z cennikiem powinno znaleźć przed lokalem. W restauracjach w popularnych wśród turystów miejscach dodatkowo występuje po angielsku. W innych –  należy liczyć się z tym, że nazwy potraw będą zapisane w ojczystym języku. Przed zamówieniem można poprosić obsługę o wyjaśnienie, co oznacza nazwa danej potrawy, ile ostatecznie zapłacisz i jakiej ilości dotyczy cena. Jeśli kelner dolicza serwis, musi o tym poinformować przed złożeniem zamówienia. Na Ukrainie 10% opłata za serwis jest automatycznie doliczana do rachunku. W sytuacji, gdy restauracja nie wywiązała się ze złożonego zamówienia – czyli np. kelner pomylił zamówienie, zbyt długo czekałeś na zamówienie, masz prawo do reklamacji. Składasz ją od razu kelnerowi lub szefowi lokalu. Masz prawo do żądania posiłku zgodnego z zamówieniem lub obniżenia ceny.

     

     

    Gdzie udać się po pomoc?

    W przypadku problemów związanych z odrzuceniem reklamacji przez lokalnego sprzedawcę, kłopotów ze znajomością polskiego czy ukraińskiego prawa konsumenckiego, można liczyć na pomoc:

    W Polsce: rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich, można także zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej, pod którym udzielane są bezpłatne porady prawne 800 007 707. Porad udziela także Europejskie Centrum Konsumenckie.

     

    Na Ukrainie: Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse, regionalnych urzędów konsumenckich.

     

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE