- Reklama -
piątek, 26 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKoncentracja przedsiębiorców

    Koncentracja przedsiębiorców

    W zakresie swoich kompetencji Prezes Urzędu może wydać zgodę na jej dokonanie, uzależnić ją od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków bądź też zakazać transakcji. Ponadto Prezes UOKiK ma możliwość zakazania określonej koncentracji, jeśli uzna, że w jej wyniku konkurencja zostanie istotnie ograniczona, w szczególności poprzez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku. Pod tym pojęciem należy rozumieć taką pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku przez stworzenie możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów. O istotnym ograniczeniu konkurencji mogą świadczyć takie czynniki, jak np. nieproporcjonalnie mała siła rynkowa pozostałych konkurentów lub odbiorców, brak wolnych mocy produkcyjnych w posiadaniu innych uczestników rynku niż uczestnicy koncentracji, istniejące bariery wejścia na rynek.
     
    Z istotnym ograniczeniem konkurencji związane są dwie transakcje rozpatrywane przez UOKiK w ostatnich tygodniach. W pierwszej z nich Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Cogifer Polska złożyły wniosek o przejęcie kontroli nad spółką Koltram. Podstawowym przedmiotem działalności przedsiębiorców jest produkcja rozjazdów torowych. Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego Prezes Urzędu uznała, że w wyniku przejęcia przez Cogifer kontroli nad Koltram konkurencja na krajowym rynku sprzedaży rozjazdów kolejowych oraz bocznicowych, w tym części do tych rozjazdów, zostanie istotnie ograniczona. Prezes UOKiK zwróciła uwagę przede wszystkim na strukturę rynku. Aktualnie działają na nim trzy liczące się podmioty. Po dokonaniu koncentracji pozostałyby dwa, z dużą przewagą połączonych Cogifer i Koltram. Ponadto wysoki koszt wejścia na rynek oraz bariery prawne w istotny sposób ograniczają pojawienie się ewentualnych konkurentów. Należy zwrócić uwagę na to, że ograniczenie konkurencji, do jakiego doszłoby po dokonaniu koncentracji, w istotny sposób utrudniłoby odbiorcom rozjazdów możliwości negocjowania warunków zamówień, dlatego też Prezes UOKiK wydała decyzję zakazującą przejęcia przez Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Cogifer Polska kontroli nad spółką Koltram.
     
    Drugie postępowanie prowadzone przez Urząd dotyczyło przejęcia przez Rieber Foods Polska kontroli nad działalnością FoodCare związanej z produkcją wyrobów marki Gellwe. Przedsiębiorcy działają w branży spożywczej. Rozpatrując zgłoszoną koncentrację Prezes UOKiK stwierdziła, że wydanie zgody na transakcję doprowadziłoby do istotnego ograniczenia konkurencji na krajowych rynkach wprowadzania do obrotu bitej śmietany w proszku, ciast w proszku, polew do deserów, proszku do pieczenia, cukru wanilinowego, sody oczyszczonej oraz aromatów do ciast – każdy z tych produktów traktowany jest jako oddzielny rynek właściwy. Na każdym z tych rynków Rieber uzyskałby pozycję dominującą. Wydając decyzję zakazującą koncentracji Prezes Urzędu wzięła również pod uwagę istniejące bariery ograniczające wejście na ten rynek. Wysokie koszty z tym związane oraz przywiązanie konsumentów do marki w znaczący sposób ograniczają pojawienie się ewentualnych konkurentów.
     
    Pomimo opisanych wyżej sytuacji, należy również podkreślić, że we wrześniu 2009 roku Prezes UOKiK wydała sześć zgód na dokonanie transakcji. Jedna z nich dotyczy przejęcia przez Farmacol kontroli nad Cefarm Białystok. Przedsiębiorcy działają w branży farmaceutycznej. Przejmujący Farmacol zajmuje się sprzedażą detaliczną, hurtową i przedhurtową wyrobów farmaceutycznych. Odbiorcami leków są apteki, szpitale i hurtownie. Farmacol posiada bezpośrednio lub pośrednio kilkanaście spółek zależnych. Spółka przejmowana posiada własną sieć aptek, współpracuje także z niezależnymi aptekami na terenie całego kraju. Zgodnie z decyzją Prezes UOKiK Farmacol będzie mógł przejąć działający w tej samej branży Cefarm Białystok – spółkę należącą do Skarbu Państwa.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE