- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesPomoc publiczna udzielana w procesach prywatyzacji

    Pomoc publiczna udzielana w procesach prywatyzacji

    W myśl przyjętego przez Radę Ministrów rozporządzenia pomoc publiczna w procesach prywatyzacji może zostać udzielona w formie rozłożenia na raty należności Skarbu Państwa ze stawką oprocentowania korzystniejszą od oferowanej na rynku. W przypadku oddania przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania – tzw. leasing pracowniczy – pomoc może też dotyczyć zwolnienia z części opłat dodatkowych do wysokości 2/3 tych opłat przypadających do zapłaty w okresie pierwszych ośmiu kwartałów obowiązywania umowy. Te dwa przypadki pomocy stanowią pomoc regionalną przeznaczoną na realizację nowej inwestycji, jeśli udział własny przedsiębiorcy w nakładach na inwestycję wynosi, co najmniej 25% kosztów uprawnionych do objęcia pomocą i pochodzi ze środków własnych albo z finansowania zewnętrznego bez udziału środków publicznych lub przedsiębiorca zobowiąże się do utrzymania działalności gospodarczej w regionie co najmniej przez 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw przez 3 lata od dnia zakończenia inwestycji.

     

    W przepisach znowelizowanego rozporządzenia wyszczególniono precyzyjnie, jakie koszty kwalifikują się do objęcia pomocą w przypadku realizacji nowej inwestycji. Są to między innymi.: koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z rozbudową przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji czy zmianą procesu technologicznego, koszty nabycia środków trwałych związanych bezpośrednio z przedsiębiorstwem, które jest w likwidacji lub zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte. Należy zwrócić uwagę, że za inwestycję nie uważa się nabycia wyłącznie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.

     Zgodnie z przepisami, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą uwzględnić pełne koszty inwestycji w wartości materialne i niematerialne, pozostali przedsiębiorcy będą mogli uwzględnić jedynie do 50 proc. kosztów całkowitych. Przy obliczaniu pomocy na podstawie kosztów płacy, rozporządzenie przewiduje, że miejsca pracy muszą być bezpośrednim efektem realizacji nowej inwestycji. Muszą być w tym wypadku spełnione następujące warunki: miejsca pracy powstaną najpóźniej w ciągu 3 lat od zakończenia inwestycji, nowa inwestycja spowoduje wzrost netto zatrudnionych w porównaniu ze średnią za poprzednie 12 miesięcy, miejsca pracy będą utrzymane przez co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich firm przez 3 lata od daty zakończenia inwestycji. Ponadto przewidziano, że wielkość pomocy na realizację nowej inwestycji nie może przekraczać: 

    •  30 proc. kosztów dla inwestycji realizowanych na terenie miasta stołecznego Warszawy oraz – od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013 r. – dla województwa mazowieckiego,

    • 40 proc. kosztów dla inwestycji realizowanych w województwach: pomorskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim, wielkopolskim i śląskim oraz na obszarze województwa mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy) do 31 grudnia 2010 r.,

    • 50 proc. kosztów dla inwestycji realizowanych w województwach: lubelskim, podkarpackim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, opolskim, małopolskim, lubuskim, łódzkim i kujawsko-pomorskim.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE