Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.

Jeżeli interesuje Cię uaktualnienie poniższego tekstu pod kątem obowiązującego stanu prawnego - kliknij w link (funkcja dostępna tylko dla zarejestrowanych Użytkowników).

Powiadom Urząd Skarbowy o wymianie dowodu osobistego

Obsługa prawna firm i osób, Windykacja należności, odszkodowania

Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269 poz. 2681 z późn. zm.) podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym poprzez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269 poz. 2681 z późn. zm.) podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym poprzez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zgłoszenia aktualizacyjnego należy dokonać do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, na odpowiednim formularzu:

  • NIP-1 Zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą,
  • NIP-3 Zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej w terminie określonym w art. 9 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269 poz. 2681 z późn. zm.).

W przypadku podatników podatków od towarów i usług lub podatku akcyzowego (art. 6 ust. 1) zgłoszenie aktualizacji należy dokonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Podatnicy, którzy zostali wymienieni w art. 6 ust. 2 – 7, czyli podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej, które jednocześnie nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, które zatrudniają pracowników/nie zatrudniają pracowników, podatnicy wpisani do ewidencji działalności gospodarczej lub właściwego rejestru, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych muszą zaktualizować zmienione dane nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Natomiast podatnicy będący wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin mają obowiązek aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz ze złożeniem pierwszej w roku podatkowym deklaracji podatkowej lub w terminie dokonania pierwszej w roku podatkowym wpłaty podatku.

R E K L A M A

Dodatkowo informuje, iż podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, dla których płatnikiem jest organ emerytalny lub rentowy, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem tego płatnika. Płatnik jest zobowiązany przekazać zgłoszenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie 7 dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia.
Należy podkreślić, iż podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem organu wydającego dowód osobisty. Organ ten obowiązany jest do poinformowania podatnika o obowiązku złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego oraz do przekazania zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie 7 dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia.
Obowiązek aktualizacji swoich danych nie dotyczy tylko sytuacji wymiany dowodu osobistego. Zgodnie z ustawą podatnicy mają obowiązek aktualizacji wszystkich danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym. W przypadku osób fizycznych zgłoszenie identyfikacyjne zawiera nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL. Natomiast w przypadku podatników, którzy nie są osobami fizycznymi zgłoszenie identyfikacyjne zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno – prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Porady prawne dla firm i instytucji, Prawo handlowe
Data: 17.01.2008 00:00
Autor/Źródło: Zespół Internetowej Kancelarii Prawnej
Kategoria: Prawo administracyjne, Prawo podatkowe
Słowa kluczowe: dowód osobisty

Szukasz porady prawnej?

Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:

Wasze komentarze

® 2008 - 2014 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.