- Reklama -
środa, 8 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoGdzie należy zgłosić śmierć bliskiej osoby?

    Gdzie należy zgłosić śmierć bliskiej osoby?

    Kto jest zobowiązany do zgłoszenia zgonu?
    Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
    • małżonek lub dzieci zmarłego;
    • najbliżsi krewni lub powinowaci;
    • osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon;
    • osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały;
    • administrator domu, w którym nastąpił zgon.

    Jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie, do zgłoszenia zgonu jest obowiązany szpital lub zakład.


    Gdzie należy zgłosić zgon?
    Zgon osoby rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego miejsca tego zdarzenia. W razie stwierdzenia zgonu lub uznania za zmarłego w postępowaniu sądowym albo w razie zgonu na polskim statku morskim lub powietrznym, zgonu żołnierza w czynnej służbie wojskowej i innej osoby przydzielonej do jednostki wojskowej, poległych lub zmarłych w związku z działaniami wojennymi – zgon należy zgłosić w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla dzielnicy Śródmieścia miasta stołecznego Warszawy. W wyjątkowych wypadkach zgłoszenia zgonu można dokonać w urzędzie stanu cywilnego ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego lub miejsca jego pochowania.


    Jakie dokumenty są potrzebne do sporządzenia aktu zgonu?
    Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu. Jeśli okoliczności zgonu były przedmiotem postępowania przeprowadzonego przez organ państwowy, akt zgonu sporządza się na podstawie pisemnego zgłoszenia dokonanego przez taki organ. W urzędzie stanu cywilnego należy także przedstawić dowód osobisty zmarłej osoby, a w przypadku cudzoziemca paszport.

    Akt zgonu
    Akt zgonu
    zawiera:
    • nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe, stan cywilny, miejsce i datę urodzenia, miejsce zamieszkania zmarłego;
    • datę, godzinę oraz miejsce zgonu lub znalezienia zwłok;
    • nazwisko, imię (imiona) oraz nazwisko rodowe małżonka osoby zmarłej;
    • nazwiska rodowe i imiona rodziców zmarłego;
    • nazwisko, imię (imiona), miejsce zamieszkania osoby zgłaszającej zgon lub dane dotyczące szpitala albo zakładu, o których mowa w art. 65 ust. 2.
    Jeżeli zgłaszający zgon nie zna niektórych powyżej wymienionych danych, do aktu zgonu wpisuje się stosowną adnotację.

    W razie zgonu osoby o nieustalonej tożsamości, do aktu zgonu wpisuje się:
    • datę, godzinę, miejsce i okoliczności znalezienia zwłok oraz ich zewnętrzny wygląd;
    • płeć oraz przypuszczalny rok urodzenia zmarłego;
    • znaki szczególne zmarłego;
    • opis odzieży oraz innych przedmiotów znalezionych przy zmarłym.
    Organ państwowy, który późniejszym czasie ustali tożsamość osoby, zgłasza dane uzupełniające akt zgonu. Wówczas na podstawie danych uzupełniających i dotychczasowego aktu sporządza się nowy akt zgonu z adnotacją w rubryce "Uwagi", że akt ten zastępuje akt dotychczasowy, który skreśla się.

    Po sporządzeniu aktu zgonu, kierownik urzędu stanu cywilnego – na wniosek osoby zgłaszającej zgon – wydaje 3 bezpłatne odpisy skrócone aktu zgonu.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE