- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoWymeldowanie dziecka

    Wymeldowanie dziecka

    Obowiązek meldunkowy

    Warto przypomnieć, że osoba przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana wykonywać określony obowiązek meldunkowy. Zgodnie z aktualną Ustawą z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 993 ze zm.) obowiązek ten polega przede wszystkim na rejestracji danych na temat pobytu poszczególnych osób. W szczególności jest to:

    – zameldowanie się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,

    wymeldowanie się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,

    – zameldowanie o urodzeniu dziecka,

    – zameldowanie o zmianie stanu cywilnego,

    – zameldowanie o zgonie osoby.

    Należy pamiętać, że za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych (czyli niepełnoletnie dziecko lub osobę ubezwłasnowolnioną) obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy (rodzic) lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu (opiekun prawny). 

    Wymeldowanie dziecka

    Jedna osoba może w tym samym czasie posiadać tylko jedno miejsce zameldowania na pobyt stały. Oznacza to, że każdy kto chce zameldować się na pobyt stały pod innym adresem, musi wymeldować się lub zostać wymeldowany z poprzedniego miejsca pobytu stałego. To samo dotyczy również dziecka. Wymeldowanie dziecka jest możliwe na dwa sposoby. Można więc wypełnić odpowiedni formularz wymeldowania i złożyć go w urzędzie gminy w dotychczasowym miejscu pobytu stałego dziecka. Istnieje także możliwość wymeldowania dziecka w trakcie meldowania go na pobyt stały w urzędzie gminy w nowym miejscu pobytu. Z dniem 31 grudnia 2012r. weszły bowiem w życie przepisy przewidujące możliwość wymeldowania się w momencie dopełniania formalności związanych z zameldowaniem w nowym miejscu. W tym celu wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcję na formularzu meldunkowym i wskazać stary adres, z którego ma być wymeldowane dziecko. W takim przypadku wszelkie formalności związane z wymeldowaniem dziecka załatwia urząd gminy w którym dziecko jest meldowane. Co ważne, wymeldować się z pobytu stałego można zarówno podczas meldowania się na pobyt stały w nowym miejscu, jak też podczas meldowania się na pobyt czasowy. Warto wiedzieć, że do wymeldowania dziecka nie jest potrzebna zgoda obojga rodziców. Jak wynika bowiem z art. 97 Kodeksu rodzinnego w przypadku, gdy władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest zobowiązane i uprawnione do jej wykonywania. Jednakże o istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie, a w przypadku braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd opiekuńczy. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych do istotnych spraw dziecka należy miejsce jego zamieszkania, jednak taką sprawą nie jest wymeldowanie. Czynności meldunkowe stanowią bowiem obowiązek rodziców wynikający z przepisów prawa administracyjnego i są wyłącznie aktem rejestracji pobytu dziecka pod określonym adresem lub ustania tego pobytu w dotychczasowym miejscu. Dlatego w sytuacji, gdy dziecko mieszka pod konkretnym adresem w miejscu zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej, wówczas powinno być tam zameldowane. Zatem do wymeldowania dziecka z poprzedniego miejsca pobytu i zameldowania go pod nowym adresem (pod którym dziecko faktycznie przebywa) nie jest potrzebna zgoda obojga rodziców, gdyż czynności wymeldowania i zameldowania służą tylko potwierdzeniu miejsca rzeczywistego zamieszkania dziecka, na które to miejsce rodzice mają bezpośredni wpływ.

    Formularz wymeldowania

    Dokonując wymeldowania dziecka z dotychczasowego miejsca pobytu stałego bez równoczesnego zameldowania w nowym miejscu pobytu przedstawiciel ustawowy dziecka lub jego opiekun prawny wypełnia i podpisuje formularz zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego. Prawidłowo wypełniony i podpisany formularz należy złożyć w urzędzie gminy właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce pobytu stałego. W formularzu wymeldowania podaje się te same dane osobowe, jakie były wymagane przy zameldowaniu, a więc imię (imiona) i nazwisko dziecka, poprzednie imiona i nazwiska, nazwisko rodowe, imiona i nazwiska rodowe rodziców, datę i miejsce urodzenia, adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego, nazwę, serię i numer dokumentu tożsamości wraz z informacją, przez kogo został wydany (jeżeli dziecko posiada) oraz obywatelstwo. Nie podaje się jedynie adresu nowego miejsca pobytu stałego. Jeżeli dziecko posiada dokument tożsamości należy przedstawić go do wglądu. W przeciwnym wypadku wymagany jest odpis skrócony aktu urodzenia. Procedury związane z wymeldowaniem nie podlegają żadnym opłatom.

    Zaświadczenie o wymeldowaniu

    Po przyjęciu wniosku urząd niezwłocznie wydaje zaświadczenie o wymeldowaniu, które jest ważne przez okres 2 miesięcy od daty wystawienia. Zaświadczenie to jest konieczne do zameldowania na pobyt stały w nowym miejscu.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE