- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZameldowanie tymczasowe

    Zameldowanie tymczasowe

    Ustawodawca oprócz instytucji zameldowania stałego wprowadził do naszego systemu prawnego także meldunek tymczasowy. Zgodnie z treścią art. 7 i 8 w/w aktu prawnego, pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. Miejscem pobytu czasowego osoby zatrudnionej na statku morskim albo osoby, która w związku z wykonywaniem pracy przebywa przez określony czas w ruchomym urządzeniu mieszkalnym poza miejscem pobytu stałego, jest miejscowość, w której ma siedzibę zakład pracy zatrudniający tę osobę. Pamiętajmy, że każda osoba zameldowana na pobyt czasowy i przebywająca w tej samej miejscowości nieprzerwanie dłużej niż 3 miesiące jest obowiązana zameldować się na pobyt stały, chyba że zachodzą okoliczności wskazujące na to, iż pobyt ten nie utracił charakteru pobytu czasowego. Za okoliczności uzasadniające zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące uważa się w szczególności:

    • wykonywanie pracy poza miejscem pobytu stałego;
    • pobyt związany z kształceniem się, leczeniem, wypoczynkiem lub ze względów rodzinnych;
    • odbywanie czynnej służby wojskowej;
    • pobyt w zakładach karnych i poprawczych, aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich.

    Spełniając trwający jeszcze obowiązek meldunkowy (przez okres najbliższych 3 lat) będzie można składać dokumenty dotyczące wymeldowania z poprzedniego miejsca zamieszkania – dla przypomnienia, dawniej proces meldunku i wymeldowania obejmował dwa odrębne postępowania, które wymagały co najmniej dwukrotnej wizyty we właściwym urzędzie.

    Od 2013 r. składając wniosek dotyczący meldunku (czy to na pobyt stały czy czasowy) nie musimy podawać danych dotyczących naszego wykształcenia, stosunku do służby wojskowej, czy nawet okazywać książeczki wojskowej. Wystarczające jest okazanie dowodu osobistego we właściwym urzędzie (właściwym ze względu na miejsce, w którym chcemy się zameldować) i złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku. Ważną kwestią jest także to, że osoba chcąca zameldować się w nowym miejscu nie musi osobiście stawiać się w urzędzie. Wystarczy, aby w urzędzie pojawił się właściciel danej nieruchomości lub osoba, która dysponuje jakimkolwiek innym tytułem prawnym do konkretnego lokalu (oczywiście musi ona posiadać przy sobie dokumenty potwierdzające takie prawo), wyposażona w prawidłowo wyposażony i podpisany wniosek meldunkowy oraz dowód osobisty osoby, która ma zostać zameldowana w nowym miejscu. Osoba zobowiązana do zameldowania się na pobyt czasowy przedstawia organowi gminy właściwemu ze względu na nowe miejsce jej pobytu stałego zaświadczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu stałego oraz zgłasza następujące dane osobowe:

    • nazwisko i imiona;
    • nazwisko rodowe;
    • nazwiska i imiona poprzednie;
    • imiona rodziców;
    • nazwiska rodowe rodziców;
    • stan cywilny;
    • imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe;
    • płeć;
    • datę i miejsce urodzenia;
    • obywatelstwo;
    • numer PESEL;
    • adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego;
    • adres nowego miejsca pobytu stałego;
    • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.

    Osoba taka musi jednocześnie zgłosić zamierzony czas trwania pobytu tymczasowego. Pamiętajmy także, że przedłużenie pobytu czasowego w tej samej miejscowości ponad zgłoszony czas jego trwania, zmiana adresu albo zmiana pobytu czasowy na stały, rodzi obowiązek dokonania odpowiedniego zameldowania w ciągu 30 dni od daty zmiany.

    Ważną informacją jest także to, że kary za niedopełnienie obowiązku meldunkowego przestały obowiązywać od początku 2013 r. – tak dla obywateli RP jak i UE.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE