- Reklama -
środa, 1 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCzy można reklamować wódkę w Internecie?

    Czy można reklamować wódkę w Internecie?

    Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi reklamą napojów alkoholowych jest każde działanie, polegające na publicznym rozpowszechnianiu znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Z zapisów ustawy wynika zatem, że w praktyce nie ma możliwości takiego działania, które nie stanowić będzie reklamy alkoholu, a z drugiej strony ma służyć działaniom marketingowym produktu jakim jest napój alkoholowy lub producenta takich napojów.   

     

     

    Przepisy prawa poza piwem, które może być pod pewnymi ograniczeniami reklamowane, zabraniają reklamy, promocji produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do napoju alkoholowego. Zabrania się także reklamy i promocji przedsiębiorców oraz innych podmiotów, które w swoim wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub dystrybutorem.

     

     

    Ustawa dopuszcza pewne formy informowania o sponsorowaniu imprez sportowych, koncertów muzycznych oraz innych imprez masowych przez producentów i dystrybutorów napojów. Informowanie o sponsorowaniu może być ograniczone wyłącznie do podania nazwy producenta lub dystrybutora napojów zawierających do 18% alkoholu lub jego znaku towarowego.

     

    Zakazy reklamy nie obejmują jedynie takich działań reklamowych i promocji napojów alkoholowych prowadzonych wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

     

     

    W razie naruszenia zakazu reklamy alkoholu, osoba która prowadzi reklamę lub promocję napojów alkoholowych lub informuje o sponsorowaniu imprezy masowej w sposób niezgodny z przepisami podlega karze grzywny od 10 000 do 500 000 złotych. Jeżeli reklama taka związana jest z działalnością przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za zlecenie lub prowadzenie reklamy napojów alkoholowych.

     

    Jarosław Olejarz

    Radca prawny

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE