- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOrzecznictwo'Janosikowe', czyli wpłaty wyrównawcze miast na prawach powiatu na podstawie wyroku TK

    ’Janosikowe’, czyli wpłaty wyrównawcze miast na prawach powiatu na podstawie wyroku TK

    Sprawa „janosikowego”

    „Janosikowe” to obowiązkowa wpłata do budżetu państwa, którą płacą najbogatsze gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej" dla gmin i powiatów. Obowiązek ten obejmuje gminy, w których dochody podatkowe są większe niż 150% średniej dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, a także powiaty, w których dochody te przekraczają 110% średniej we wszystkich powiatach. Rada Miasta Stołecznego Warszawy oraz Rada Miasta Krakowa zarzucały niektórym przepisom ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie których ustala się krąg podmiotów zobowiązanych do wpłat wyrównawczych , a także przepisom określającym zasady podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów, niespełnianie standardów konstytucyjnych.

    Wyrok TK

    W wyroku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że zasadnicze regulacje przedmiotowej ustawy, mimo pewnej wadliwości, pozostają w zgodzie z konstytucją oraz Europejską Kartą Samorządu Lokalnego, sporządzoną w Strasburgu dnia 15 października 1985r. Zdaniem Trybunału przepisy, które służą określeniu gmin i powiatów zobowiązanych do wpłat, jak i przepisy określające beneficjentów tych wpłat nie naruszają zasady adekwatności podziału dochodów między państwo a samorząd terytorialny, czyli art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji, stanowiącej istotę samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Sam bowiem fakt, że dochody jednostek samorządu terytorialnego nie są wystarczające, aby najlepiej realizować wszystkie zadania publiczne, nie może przesądzać o naruszeniu konstytucji. Jak podkreślali sędziowie, Trybunał Konstytucyjny nie jest kompetentny do kontroli trafności decyzji dotyczących ustalania podziału dochodów między państwo a samorząd terytorialny. Mimo tego, iż przyjęte przez ustawodawcę kryteria nie odzwierciedlają w pełni potencjału dochodowego jednostek samorządu zobowiązanych do wpłat wyrównawczych i tych, które są beneficjentami części równoważącej subwencji ogólnej, uznano iż nie ma podstaw do uznania za niezgodne z konstytucją przepisów, na podstawie których ustala się krąg podmiotów zobowiązanych do wpłat wyrównawczych (i ich wysokość), a także przepisów określających zasady rozdysponowywania części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów. Zdaniem Trybunału jedynie art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy o dochodach, regulujący sposób dysponowania między innymi niewykorzystanymi środkami uzyskanymi z wpłat na część równoważącą subwencji ogólnej, jest niezgodny z zasadą wyłączności ustawy w zakresie określania źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego, czyli art. 167 ust. 3 Konstytucji. Upoważnienie ministra właściwego do spraw finansów publicznych do dysponowania wspomnianymi środkami, bez wskazania jakichkolwiek kryteriów w oparciu, o które podział środków następuje nie spełnia bowiem wymagań art. 163 Konstytucji.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE