- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNowe obowiązki w zakresie gospodarowania odpadami

    Nowe obowiązki w zakresie gospodarowania odpadami

    Co przyniosła nowelizacja?
    Nowelizacja wymusza na gminach gruntowną przebudowę dotychczasowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Najistotniejsza zmiana polega na obowiązkowym przejęciu przez gminę od mieszkańców obowiązków w zakresie zagospodarowania takich odpadów. Po wprowadzeniu w życie nowego systemu właściciele nieruchomości nie będą już podpisywać umów z przedsiębiorcami prowadzącymi taką działalność. To gminy w drodze przetargów wyłonią podmioty, które będą świadczyć im takie usługi. Władze gminy mogą jednak zdecydować, iż umowy na odbieranie odpadów komunalnych będą zawierały działające na jej terenie firmy. Właściciele nieruchomości będą w zamian uiszczać na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami. Opłaty za wywóz śmieci zostaną określone uchwałą rady gminy i będą jednakowe dla wszystkich mieszkańców. W ten sam sposób gmina ustali sposób świadczenia usług w zakresie odbierania i gospodarowania odpadami. Opłata będzie zawierała koszty zbierania, odbioru, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Niższe opłaty będą dla osób segregujących śmieci. Wpływy z opłat stanowić będą dochód gminy, z którego finansowane będzie funkcjonowanie całego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Oprócz kosztów odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, z opłat będą finansowane także koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz całej obsługi administracyjnej.

    Zmiany w 2013 roku
    Większość przepisów nowelizacji weszło w życie 1 stycznia 2012 roku, jednak wdrożenie nowego systemu zostało rozłożone na 18 miesięcy, aby gminy i mieszkańcy mogli się do niego dostosować. Gminy w tym czasie muszą dokonać zmiany obowiązujących aktów prawa miejscowego, podjąć nowe uchwały, zorganizować i wdrożyć nowe metody gospodarowania odpadami komunalnymi. I tak od 1 stycznia 2013 roku mają zacząć obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Do tego czasu gminy są zobowiązane podjąć uchwały w sprawie stawek opłat, szczegółowych zasad ich ponoszenia, wzoru deklaracji i terminu złożenia pierwszych deklaracji. Od tego dnia także powinna zacząć się kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu zapoznanie właścicieli nieruchomości z obowiązkami wynikającymi z powyższych uchwał. Również do tej daty przedsiębiorcy zajmujący się wywozem śmieci, którzy przed wejściem w życie ustawy działali na podstawie zezwoleń, są zobowiązani uzyskać wpis do rejestru.

    Z kolei do 31 marca 2013 roku upływa termin złożenia przez gminy pierwszych sprawozdań do marszałka województwa. Generalnie cały ten nowy system ma zacząć funkcjonować z dniem 1 lipca 2013 roku. Z tym też dniem wejdą w życie uchwały rad gmin a gminy zaczną pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości, w zamian za świadczenie usług w zakresie wywozu śmieci. Do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości i muszą być podpisane umowy między gminą, a przedsiębiorcami. Tym samym właściciele nieruchomości, najpóźniej z dniem 1 lipca 2013 roku, zostaną zwolnieni z obowiązku podpisywania umów na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotami prowadzącymi taką działalność i jednocześnie od tego dnia będą zobowiązani wnosić na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Należy pamiętać, że do 1 lipca 2013 roku należy rozwiązać umowę na odbiór odpadów komunalnych z dotychczasową firmą. Wyżej wymienione daty są ostateczne. Oczywiście gminy, które będą już gotowe, mogą wdrożyć nowy system wcześniej.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE