- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoReklama okularów wprowadzała w błąd konsumentów

    Reklama okularów wprowadzała w błąd konsumentów

    Postępowanie przeciwko Vision Express zostało wszczęte w październiku 2013 roku w związku z podejrzeniem stosowania przez spółkę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów określonej w art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Praktyka ta polegała na rozpowszechnianiu reklamy telewizyjnej dotyczącej akcji promocyjnej „3 w 1” zawierającej nieprawdziwą informację o tym, że klient Vision Express przy zakupie okularów dostaje gratis jeszcze dwie pary, podczas gdy w rzeczywistości, przy zakupie odpowiednich okularów, klient otrzymuje kupon ze zniżką na zakup kolejnej pary okularów, co mogło stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, polegającą na działaniu wprowadzającym w błąd.

    Kampania trwała od lica do listopada 2013 roku. Już w początkowej fazie prowadzenia akcji marketingowej do Vision Express zgłaszali się klienci ze skargami, z których wynikało, że zostali zachęceni do zakupu trzech par okularów w cenie jednej, a następnie uważali, że zostali wprowadzeni w błąd. Spółka zachęcała do kupna okularów hasłem: „(…) A teraz kupując okulary, dostajesz gratis jeszcze dwie pary”. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciętny konsument po obejrzeniu reklamy mógł pomyśleć, że kupując jedną parę okularów korekcyjnych, dwie kolejne otrzyma gratis. Jednakże w rzeczywistości, klient otrzymywał jedynie zniżkę na kolejne okulary, a jej wysokość uzależniona była od wartości zakupionej pary okularów „Kupując okulary, dostajesz gratis jeszcze dwie pary” – te część hasła reklamowego ma w zdaniem Prezesa Urzędu, charakter informacyjny i powinna podlegać weryfikacji w odniesieniu do obiektywnych kryteriów, określonych w regulaminie sprzedaży dotyczącym omawianej promocji. Tymczasem, zgodnie z każdą z wersji regulaminu promocji było inaczej. Po pierwsze należy wskazać, że w większości przypadków klient nie otrzymywał drugiej i trzeciej pary okularów gratis, a jedynie kupony ze zniżką na owe okulary. Dodatkowo należy podkreślić, że otrzymanie zniżki na trzecią parę okularów zależne było od zakupu drugiej pary. W rezultacie, realizacja tych zniżek względem znacznej części asortymentu nie będzie skutkować otrzymaniem dodatkowej pary bezpłatnie, a jedynie taniej. Co prawda, według danych przedłożonych przez Vision Express, w większości jego salonów znajdowały się pary okularów w cenie do 99 zł, które można było otrzymać „gratis” w ramach promocji „3 w 1”. Niemniej, spółka nie udowodniła w toku postępowania, że asortyment ów stanowi na tyle istotną część oferty, by stanowić rzeczywiste potwierdzenie kwestii wypowiadanej w będącej przedmiotem postępowania reklamie telewizyjnej. Należy także wskazać, że otrzymanie drugiej i trzeciej pary lub kuponu zniżkowego uzależnione było od spełnienia dodatkowych warunków, tj. zakupu pierwszej pary okularów o określonej wartości, tj. za co najmniej 149 zł.


    Kara pieniężna dla Vision Express

    Zgodnie z art. 106 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, jeżeli przedsiębiorca ten, choćby nieumyślnie dopuścił się stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 24 tej ustawy. Urząd stwierdził, że reklama Vision Express wprowadzała konsumentów w błąd. Charakter, zasięg i skutki stwierdzonej praktyki przesądziły o nałożeniu na Spółkę kary pieniężnej. Nałożona kara to 194 888 zł. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca odwołał się do sądu.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE