- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoJak usunąć informacje z BIK, ZBP, KRD i innych baz?

    Jak usunąć informacje z BIK, ZBP, KRD i innych baz?

    KROK PIERWSZY – USTAL ADMINISTRATORA

    Przede wszystkim należy ustalić administratora danych, który dane zgromadził lub je przetwarza na podstawie przekazania. Jeżeli chodzi o administratorów, którzy przetwarzają dane, które zostały mu przekazane (BIK, ZBP, KRD), wówczas zawsze trzeba ustalić kto przekazał dane temu administratorowi. Instytucje te nie mogą odmówić udzielania informacji w przypadku, gdy występuje o nie osoba, której dane dotyczą.  KAŻDA OSOBA MA PRAWO DO DOSTĘPU DO DANYCH JEJ DOTYCZĄCYCH.

     

    Przekazując informację administrator danych zobowiązany jest także wskazać informację o źródle pochodzenia danych. W przypadku gdy dane nie zostały zgromadzone przez tego administratora, wówczas powinien wskazać konkretnie dane administratora (nazwę, adres, siedzibę), który przekazał mu dane do przetwarzania. W przypadku Biura Informacji Kredytowej, Związku Banków Polskich czy też Krajowego Rejestru Długów, powinna to być informacja o banku, spółdzielczej kasie kredytowej lub innej instytucji, która przekazała dane.

     

    KROK DRUGI – ZWRÓĆ SIĘ DO ADMINISTRATORA O POPRAWIENIE / USUNIĘCIE DANYCH

     

    Jeżeli ustaliliśmy już administratora, który przekazał nasze dane do BIK, ZBP lub KRD, wówczas należy zwrócić się do tego administratora z żądaniem usunięcia danych, jeżeli ich przetwarzanie następuje w sposób niezgodny z przepisami prawa. Także w razie wszelkich niezgodności tych danych ze stanem faktycznym (danych osobowych, adresowych lub stanu zadłużenia), należy zwrócić się do tego administratora z żądaniem poprawy lub usunięcia danych.

     

     

    KROK TRZECI – ZAŻĄDAJ UZASADNIENIA NA PIŚMIE

     

    Jeżeli administrator odmawia usunięcia lub poprawy danych, należy zażądać od niego pisemnego uzasadnienia takiego stanowiska. Tylko pisemna informacja może nam pomóc w przypadku, gdy będziemy dochodzić swoich praw przed odpowiednim organem (np. Generalny Inspektor Ochrony danych Osobowych, Komisja Nadzoru Finansowego, albo sąd lub organy ścigania). Uzasadnienie takie powinno wskazywać określone uzasadnienie związane z odmową usunięcia lub modyfikacji danych.

     

     

    KROK CZWARTY – SKORZYSTAJ Z POMOCY PRAWNIKA

     

    Jeżeli powyższe działania okażą się bezskuteczne, wówczas nie pozostaje nic innego jak skorzystać z pomocy profesjonalnego prawnika, który pomoże w doprowadzeniu sprawy do końca. Oczywiście podstawą wystąpienia do prawnika musi być sytuacja, w której zobowiązanie zostało całkowicie spłacone. W takim przypadku można rozważać bezzasadność wpisu we właściwej bazie danych. Tak długo jak klient nie spłacił zadłużenia, co jest potwierdzone odpowiednim tytułem wykonawczym, nie będzie można skutecznie żądać zaprzestania przetwarzania danych. Czym innym są oczywiście roszczenia sporne, gdzie z jednej strony wierzyciel (np. bank) twierdzi, że dług istnieje, a z drugiej strony dłużnik twierdzi, że roszczenie nigdy nie powstało, albo zostało spłacone lub istnieje w mniejszej wysokości. W przypadku roszczeń spornych wierzyciel powinien powstrzymać się z udostępnianiem takich informacji, a jeżeli je udostępnił, powinien zaprzestać ich udostępniania do czasu rozstrzygnięcia sporu.

    Jeżeli potrzebujesz pomocy wypelnij formularz http://www.SerwisPrawa.pl/formularz

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE