- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNie chcecie zarządcy? Powołajcie zarząd wspólnoty

    Nie chcecie zarządcy? Powołajcie zarząd wspólnoty

    Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali przewiduje tak naprawdę dwa modele zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z treścią art. 18 w/w aktu prawnego, właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej. Zazwyczaj koszt takiej czynności mieści się w granicach od 400 do 600 zł brutto.

    Pamiętajmy, że w razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez dotychczasowych współwłaścicieli sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu. Zmiana ustalonego uprzednio sposobu zarządu nieruchomością wspólną może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza. Uchwała ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej. Jeżeli sposobu zarządu nie określono w omówionej już umowie, lub w uchwale zaprotokołowanej przez notariusza, obowiązują inne zasady określone szczegółowo w samej ustawie o własności lokali.

    Do zarządu może zostać wybrana tak naprawdę osoba, która nie jest ani właścicielem mieszkania we wspólnocie, ani też nie posiada licencji zawodowej zarządcy. Przepisy nie przewidują, aby zarządca czy członkowie wieloosobowego zarządu posiadały jakiekolwiek kwalifikacje w tym zakresie, w praktyce jednak znacznie korzystniejszy będzie wybór profesjonalnego zarządcy, który sprawnie pokieruje i zorganizuje wszelkie opłaty czy sposoby korzystania z nieruchomości wspólnej przez wszystkich współwłaścicieli. Ważne przy tym jest, że kwestia sposobu zarządu nie sprowadza się jedynie do reprezentacji wspólnoty, ale także do kwestii podejmowania szeregu działań faktycznych związanych z administrowaniem częściami wspólnymi oraz z funkcjonowaniem samej wspólnoty. Jednocześnie zarządca każdej nieruchomości wspólnej wspólnoty mieszkaniowej, któremu zarząd powierzono na podstawie art. 18 ust. 1 omawianej ustawy, uprawniony jest do samodzielnego dokonywania czynności zwykłego zarządu.

     

    Zgodnie z art. 20, jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani. Zgodnie z postanowieniem Sądu Najwyższego z dnia 14 września 2005 r. (sygn. akt III CZP62/05), ustanowienie zarządcy (w znaczeniu funkcjonalnym) na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali wyklucza możliwość tworzenia zarządu (w znaczeniu podmiotowym) według postanowień art. 20 ustawy. Za taką wyłącznością określonej, przyjętej już raz formuły prawnej zarządu nieruchomością wspólną przemawiają także istotne względy natury organizacyjno-gospodarczej (brak potrzeby mnożenia struktur zarządu nieruchomością wspólną, problem ewentualnego rozkładu uprawnień pomiędzy takie struktury i in.).

    Na zakończenie pamiętajmy, że zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie. Oczywiście wszelkie czynności zwykłego zarządu podejmowane są przez zarząd samodzielnie. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:

    • ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej,
    • przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
    • ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
    • zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
    • udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego,
    • udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej,
    • dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,
    • nabycie nieruchomości,
    • ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części kosztów związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego użytku właścicieli co najmniej dwóch lokali, które zaliczane będą do kosztów zarządu nieruchomością wspólną.

    Podstawa prawna:

    [art.18 ust.1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U.2000.80.903 j.t.)]

    [art.20 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U.2000.80.903 j.t.)]

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE