- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesPoradyZawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa a zawarcie umowy na odległość

    Zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa a zawarcie umowy na odległość

    Umowa zawarta poza lokalem

    Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, to taka umowa, do zawarcia której dochodzi w innym miejscu niż ten lokal. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o.p.k. przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej. Nie chodzi tu zatem o siedzibę przedsiębiorcy ale o miejsce, w którym prowadzi on działalność, które jest odpowiednio oznaczone m. in. jego firmą i które to miejsce służy do stałej obsługi klientów. Co do zasady miejsce takie powinno być wpisane do odpowiedniego rejestru jako miejsce prowadzenia przez przedsiębiorcę określonej działalności gospodarczej. Najczęściej umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa to umowy zawierane poprzez różnego rodzaju pośredników, umowy zawierane w domu klienta, w miejscu jego pracy lub innego pobytu prywatnego, a także umowy zawierane w innych różnych nietypowych miejscach (np. stoiska na targach, wystawach, pasażach czy targowiskach, o ile nie jest tam stworzony lokal przedsiębiorcy, odpowiednio oznaczony).

    Umowa zawierana na odległość

    Do zawarcia umowy na odległość dochodzi zawsze z zastosowaniem środków porozumiewania się na odległość czyli poprze telefon, internet itp. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o.p.k. umowa zawierana na odległość to umowa zawierana z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.), są umowami na odległość, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.

    Reasumując, umowa zawarta poza lokalem to umowa gdzie konsument jest fizycznie obsługiwany (ma bezpośredni kontakt) przez przedstawiciela przedsiębiorcy (np. pracownik, współpracownik), ale obsługa ta nie jest prowadzona w lokalu przedsiębiorcy. W przypadku umów zawieranych na odległość konsument nie ma bezpośredniego kontaktu z przedsiębiorcą lub jego przedstawicielem, a do zawarcia umowy dochodzi przy zastosowaniu środków porozumiewania się na odległość (np. telefon, internet, faks, formularz zamówienia).  

    Co ważne, w obu przypadkach opisanych powyżej, gdy do zawarcia umowy dochodzi na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa sprzedawcy lub usługodawcy, konsumentowi przysługuje uprawnienie do odstąpienia od takiej umowy zawartej na odległość lub zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.  

    Jarosław Olejarz

    Radca prawny

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE