- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesChcesz mieć udany urlop – dobrze wybierz biuro podróży i ubezpiecz się

    Chcesz mieć udany urlop – dobrze wybierz biuro podróży i ubezpiecz się

    Z analiz przeprowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną wynika, że w naszym kraju bankrutuje rocznie około 200-300 biur podróży. Sytuacja jest szczególnie nieprzyjemna wtedy, kiedy problemy firmy występują w szczycie sezonu i wielu turystów znajduje się w tym czasie poza granicami kraju. Opinia publiczna dowiaduje się zwykle tylko o 2-3 przypadkach rocznie. Reszta natomiast pada w ciszy, bez większych afer. Po padających firmach zostają ludzie, którym zepsuto wakacje. Nic nie jest w stanie zwrócić im utraconego czasu, zdrowia, nie mówiąc już w ogóle o stratach moralnych. Można oczywiście skierować pozew do sądu, ale bankrutujące biura mają zazwyczaj szerokie grono wierzycieli, więc szansa na uzyskanie odszkodowania jest znikoma.

    Przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego biura podróży powinniśmy dokładnie sprawdzić czy działa ono legalnie. Informację, czy zostało ono wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Oddział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie. Innym miejscem w którym możemy uzyskać interesujące nas dane, jest Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (kontakt: tel. (022) 693 46 47, fax. (022) 693 40 44). Pod wskazanym numerem telefonu można uzyskać informację, czy dane biuro podróży ma stosowny wpis, umowę ubezpieczeniową lub gwarancję bankową. Warto poświęcić trochę czasu i uzyskać te dane, aby później uniknąć przykrych rozczarowań.

    Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych nakłada na organizatora oraz pośrednika turystycznego obowiązek posiadania gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, albo umowy ubezpieczenia, które w przypadku niewykonania przez organizatora umowy, zabezpieczają środki na zapewnienie klientom powrotu do kraju, a także pokrycie zwrotu wpłaty wniesionej przez klienta. Klient ma prawo domagać się od firmy turystycznej pisemnego potwierdzenia posiadania gwarancji lub umowy ubezpieczeniowej, jeśli wpłaca należność np. za wczasy zagraniczne lub zaliczkę przekraczającą 10% tej sumy.

    Na co zwracać uwagę przeglądając ofertę biura podróży

    1. Cena: jeśli jest podana w obcej walucie, należy uzyskać informację, według jakich zasad jest przeliczana na złotówki, czy cena obejmuje wszystkie usługi, za co będziemy musieli ewentualnie dopłacić,
    2. Kategoria hotelu oraz jego położenie: nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich, trzy gwiazdki w poszczególnych krajach mogą oznaczać coś zupełnie innego,
    3. Wyżywienie: czy posiłki będą serwowane w formie „szwedzkiego stołu”, czy w inny sposób, czy hotel posiada własną restaurację, czy też znajduje się ona w pewnej odległości od miejsca zakwaterowania.

    Umowa z biurem podróży – ważne elementy Przede wszystkim umowa musi być zawarta na piśmie i powinna zawierać następujące elementy:

    1. Wskazanie organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) a także imię i nazwisko oraz pełniona funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała,
    2. Miejsce pobytu lub trasę wycieczki,
    3. Czas trwania imprezy turystycznej,
    4. Program imprezy oraz rodzaj, jakość i termin oferowanych usług (środek transportu, data, godzina, miejsce wyjazdu oraz kwestie związane z planowanym powrotem, położenie i kategoria obiektu hotelowego, opis wyposażenia, liczba posiłków oraz ich rodzaj),
    5. Cena wraz z wyszczególnieniem wszystkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne określenie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny,
    6. Rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela,
    7. Sposób zgłaszania reklamacji wraz z podaniem terminu ich zgłaszania.

    Czego możemy się domagać od nierzetelnego biura podróży? Przede wszystkim zwrotu pieniędzy w określonej wysokości. I tak na przykład: kiedy na miejscu okazałoby się, że zostaliśmy zakwaterowani w innym obiekcie niż ustalony wcześniej, możemy domagać się 25% zwrotu od wartości imprezy. Za nierzetelnie podaną odległość do plaży, czyli zazwyczaj większą niż w ofercie – do 10%. Jeżeli okazałoby się, że w hotelu obowiązuje samoobsługa przy posiłkach, a biuro gwarantowało obsługę kelnerską, możemy domagać się nawet 15% zwrotu. Brak przewidzianych w ofercie zabiegów leczniczych to maksymalnie 40% zwrot. W przypadku braku transferu z lotniska lub na lotnisko biuro podróży powinno zwrócić nam 100% wydatków na transport. W przypadkach spornych można skorzystać z tzw. Karty Frankfurckiej. Jest to dokument opracowany przez Izbę Cywilną Sądu Krajowego w Niemczech. Nie jest to wprawdzie oficjalny regulamin posiadający moc prawną, ale może być pomocny przy określaniu wielkości roszczeń.

    Ubezpieczenie indywidualne
    Organizatorzy zagranicznych imprez turystycznych są zobowiązani ubezpieczyć swoich klientów od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Nie znaczy to jednak, że nie powinniśmy się bliżej zainteresować warunkami ubezpieczenia. Czasem warto dokupić dodatkową polisę bądź pakiet ubezpieczeniowy. Organizując sobie wyjazd bez pośredników musimy sami zatroszczyć się o swoje ubezpieczenie. Obecnie na rynku istnieje wiele towarzystw oferujących ubezpieczenia turystyczne. Najważniejsze informacje dotyczące umowy ubezpieczenia są zawarte w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU). Książeczkę tą otrzymamy przed podpisaniem umowy ubezpieczeniowej i warto ją dokładnie przeczytać. Znajdziemy tam m.in. informacje na temat zdarzeń, których ubezpieczenie nie obejmuje. W przypadku choroby za granicą należy zachować wszystkie rachunki i dokumenty. Podstawą zwrotu kosztów leczenia będzie ich przedłożenie w towarzystwie ubezpieczeniowym. Podejmując decyzję o wyborze towarzystwa ubezpieczeniowego należy zorientować się, jakie typy ubezpieczeń zawiera ono w swojej ofercie. Warto zwrócić uwagę na wysokość sumy gwarancyjnej, obszar objęty ubezpieczeniem, wysokość ubezpieczenia i jego zakres, (jakie zdarzenia objęte są ubezpieczeniem), a także elastyczność towarzystwa wobec klienta. Wybierając firmę powinniśmy zwrócić ponadto uwagę na jego pozycję na rynku i renomę.

    Zamiast ubezpieczać się osobno na każdą ewentualność warto rozważyć zakup pakietu. Stanowią one zbiór kilku rodzajów ubezpieczeń i są bardziej atrakcyjne cenowo niż w przypadku zakupu każdej opcji z osobna. Przykładowo: pakiet może zapewniać pokrycie kosztów leczenia nagłych zachorowań i następstw nieszczęśliwych wypadków oraz wypłacenie odszkodowania w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem podczas pobytu za granicą. Niektóre pokrywają koszty w związku z odwołaniem lub wcześniejszym powrotem zza granicy z powodu ważnych przyczyn losowych.

    Więcej > Interia
    Stawki roszczeń według Karty Frankfurckiej
    Podstawa prawna – Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. ( tekst jednolity: DzU z 2004 r. Nr 223, poz.2268 ).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE