- Reklama -
wtorek, 19 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZwrot towaru zakupionego przez Internet

    Zwrot towaru zakupionego przez Internet

    Zakupy przez Internet
    Za umowę zawartą na odległość uważa się zawarcie umowy z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności właśnie Internetu. Należy jednak pamiętać, że przepisy w/w ustawy stosuje się jedynie w przypadku gdy stroną sprzedającą jest przedsiębiorca. Oczywiście do zawarcia umowy niezbędna jest zgoda kupującego. Zwrot towaru
    Każdy konsument dokonujący zakupów w Internecie ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od momentu dostarczenia produktu, bez podania przyczyny. Ponadto sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym prawie klienta. W sytuacji, gdy sprzedawca najpóźniej w chwili przedstawienia konsumentowi propozycji umowy nie poinformuje go o prawie do odstąpienia, wówczas termin ten ulega wydłużeniu do 3 miesięcy.  Aby skorzystać z tego prawa należy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i wysłać je przed upływem tego terminu. Warto wiedzieć, że w tym przypadku  nie wystarcza zwykły e-mail. Koszty przesyłki zwrotnej ponosi jednak konsument. Sprzedawca jest zobowiązany przyjąć towar i zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni. W tym przypadku umowę uważa się za niezawartą, a klient zwolniony jest z wszelkich zobowiązań. Należy jednak pamiętać, że zwrot produktu bez podania przyczyny może nastąpić jedynie wtedy, gdy towar jest nieużywany. Strony muszą bowiem dokonać zwrotu tego co sobie nawzajem świadczyły w stanie niezmienionym, chyba, że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu, czyli np. nastąpiło normalne rozpakowanie paczki. W przypadku, gdy nabywca dokonał jakichkolwiek przedpłat ma prawo domagać się od nich odsetek ustawowych od dnia dokonania przedpłaty.


    Wyjątki

    Są też sytuacje, w których nie można skorzystać z prawa do zwrotu. Nie można zwrócić między innymi zakupionych programów komputerowych zapisanych na nośnikach oraz nagrań audialnych i wizualnych jeżeli zostało usunięte ich oryginalne opakowanie. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet nie przysługuje także w przypadku:
    – świadczenia usług rozpoczętych, za zgodą konsumenta, przed upływem przedmiotowego 10-dniowego terminu,
    – umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
    – świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
    – świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
    – dostarczania prasy;
    – usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych.
    Należy jednak pamiętać, że we wszystkich w/w przypadkach można negocjować ze sprzedawcą i umówić się na zwrot zakupionego towaru.

     
    Szykują się zmiany

    W dniu 22 listopada 2011r. została opublikowana Dyrektywa Unii Europejskiej 2011/83/UE z 25 października 2011r. w sprawie praw konsumentów. Nowa dyrektywa unijna ujednolica przepisy dotyczące praw konsumentów na terenie wszystkich państw Unii Europejskiej. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, muszą wdrożyć w/w dyrektywę do 13 grudnia 2013r. a nowe przepisy mają zacząć obowiązywać najpóźniej od 13 czerwca 2014r. Zmiany szykują się zwłaszcza w kwestii zawierania umów na odległość i odstąpienia od nich. Wyeliminowane mają być ukryte koszty i opłaty, zaś duża część odpowiedzialności za produkt zostanie przerzucona na sprzedawcę. Dodatkowo sprzedawcy będą musieli zwrócić konsumentowi pieniądze za towar w ciągu 14 dni od momentu odstąpienia przez nich od umowy a zwrot ma obejmować także koszty dostawy. Kupujący będzie mógł odstąpić od umowy zawartej w Internecie w terminie 14 dni a w przypadku, gdy sprzedawca nie udzieli mu informacji o prawie do odstąpienia od umowy, okres na odstąpienie od umowy będzie wynosił 12 miesięcy. W sytuacji, gdy przedsiębiorca będzie chciał przerzucić koszty zwrotu towaru na konsumenta, wówczas będzie miał obowiązek udzielić czytelnych informacji o tym w taki sposób, aby klient nie miał co do tego żadnych wątpliwości. Ponadto ustanowiono jednolity dla wszystkich państw Unii wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy i wzór formularza odstąpienia od umowy z którego mogą skorzystać konsumenci i wprowadzono konieczne zobowiązanie przedsiębiorców do ujawniania całkowitych kosztów za produkt lub usługę (a także wszystkich ukrytych kosztów). Ważne jest to, że konsument będzie miał prawo do zwrotu także produktów cyfrowych (jak muzyka i video), ale tylko do momentu rozpoczęcia procesu pobierania plików na własny nośnik.

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE