- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaFinanseJakie korzyści może przynieść firmie ubezpieczenie od utraty zysków?

    Jakie korzyści może przynieść firmie ubezpieczenie od utraty zysków?

    Ubezpieczenie od utraty zysków ma na celu zapewnienie stabilności finansowej przedsiębiorstwa poprzez usuwanie negatywnych skutków przestoju firmy spowodowanego pożarem, bezpośrednim uderzeniem pioruna, wybuchem czy upadkiem samolotu lub innego statku powietrznego lub jego części.

    Podstawowy zakres szkód może być rozszerzony o szkody spowodowane huraganem, trzęsieniem ziemi lub zjawiskami podobnymi, wydostawaniem się z urządzeń technicznych lub wodno-kanalizacyjnych wody, pary lub cieczy, itp. Takie ubezpieczenie nie chroni więc przed skutkami zniszczeń czy uszkodzeniami majątku a przed tym, co wskutek tych uszkodzeń można stracić. Na ogół warunkiem zawarcia umowy ubezpieczenia ryzyka utraty przyszłych zysków jest jednoczesne ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń losowych, ewentualnie ubezpieczenie od wszystkich ryzyk.

     

     

    Przedmiotem ubezpieczenia utraty zysku jest oczekiwany zysk brutto, na który w tym przypadku składają się planowany zysk operacyjny oraz planowane koszty stałe.

    Przez zysk operacyjny należy rozumieć tą część dochodu, którą firma osiągnęłaby, gdyby do szkody nie doszło. Natomiast pojęcie kosztu stałego pokrywa się z pojęciem kosztu uzyskania przychodu. Będą to więc, np. koszty wynagrodzenia dla pracowników, najmu, dzierżawy czy rat leasingowych. Ubezpieczenie często obejmuje także refundację dodatkowych kosztów, do których należą  między innymi koszty związane z korzystaniem z lokali zastępczych, dodatkowe koszty pracy (godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy), koszty przeniesienia maszyn i urządzeń do pomieszczeń zastępczych czy też koszty zawiadomienia klientów o zaistniałej sytuacji.

     

     

    Wysokość składki ustalana jest w oparciu o sumę ubezpieczenia i stawkę, określaną zazwyczaj indywidualnie dla każdej umowy.

    Sumę ubezpieczenia stanowi kwota ustalona na podstawie informacji podanych we wniosku o ubezpieczenie utraty zysku i załączonego do tego wniosku, wyliczenia rocznego zysku brutto za ostatni rok. Wyliczenie to powinno być potwierdzone przez biegłego rewidenta. Suma ubezpieczenia określona w umowie ubezpieczenia stanowi górną granicę odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Stawki na powyższe ubezpieczenie wyrażane są w promilach od sumy ubezpieczenia. Przy ustalaniu wysokości stawki bierze się pod uwagę branżę, w jakiej działa ubezpieczający, prawdopodobieństwo wystąpienia szkód majątkowych objętych ubezpieczeniem oraz stopień skomputeryzowania procesu produkcji. Często stawki mogą być przedmiotem negocjacji a w przypadku posiadania zabezpieczeń preferowanych przez ubezpieczyciela, np. elektronicznych urządzeń alarmowych czy samoczynnych urządzeń gaśniczych, stosuje się stosowne obniżki.

     

     

    Odpowiedzialność odszkodowawcza zakładu ubezpieczeń zwykle rozpoczyna się z chwilą powstania szkody w mieniu, powodującej przerwę lub zakłócenie działalności firmy, np. pożaru czy uderzenia pioruna.

    W czasie uzgodnionego, maksymalnego okresu odszkodowawczego (najczęściej jest to jeden rok), ubezpieczyciel pokrywa straty w zysku oraz rekompensuje koszty, ponoszone pomimo trwającej przerwy w działalności. Odpowiedzialność, w zależności od warunków umowy, kończy się w momencie uzyskania przez ubezpieczoną firmę takich wyników jakie byłyby osiągnięte, gdyby szkoda w ogóle nie wystąpiła lub z chwilą wznowienia działalności, po odtworzeniu zniszczonego mienia.

    Oczywiście przed zawarciem takiego ubezpieczenia należy dokładnie przeczytać ogólne warunki umowy, aby dokładnie wiedzieć co ono obejmuje i jakie są ewentualne wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń.

     

     

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE