- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej

    Przejście na rentę

    Renta z tytułu niezdolności do pracy to świadczenie wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Renta inwalidzka przysługuje osobie, którą uznano za całkowicie lub częściowo niezdolną do wykonywania pracy zarobkowej z powodu stanu zdrowia. Za osobę całkowicie niezdolną do pracy uznaje się osobę, która utraciła zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy. Z kolei za częściowo niezdolną do pracy uznaje się natomiast osobę, która w znacznym stopniu utraciła zdolność do wykonywania pracy zgodnej z posiadanymi przez nią kwalifikacjami.

    Rodzaje rent z tytułu niezdolności do pracy

    ·         renta stała – jeżeli niezdolność do pracy jest trwała;

    ·         renta okresowa – jeżeli niezdolność do pracy jest okresowa;

     

     

    Warunki uzyskania prawa do renty

    Prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który spełnia łącznie następujące warunki:

    • jest niezdolny do pracy,
    • ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy,
    • niezdolność do pracy powstała w określonych ustawą okresach składkowych (okres zatrudnienia, okres ubezpieczenia) i nieskładkowych (np. w okresie pobierania zasiłku chorobowego lub opiekuńczego) albo nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania tych okresów.

    Spełnienie warunku okresu składkowego i nieskładkowego nie jest wymagane w przypadku ubezpieczonego, którego niezdolność do pracy jest spowodowana wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy.

     

     

    Okres składkowy i nieskładkowy wymagany do przyznania renty uzależniony jest od wieku osoby, w jakim powstała niezdolność do pracy. Okres ten wynosi:

    ·         1 rok – jeżeli niezdolność do pracy powstała przed ukończeniem 20 lat,

    ·         2 lata – jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 20 do 22 lat,

    ·         3 lata – jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 22 do 25 lat,

    ·         4 lata – jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 25 do 30 lat,

    ·         5 lat – jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 30 lat.

     

     

    Wysokość renty

     

    Wysokości renty ustala się w następujący sposób:

    1)        renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy:

    • 24% kwoty bazowej (kwota bazowa wynosiobecnie wynosi 2822,66 zł, tj.100% przeciętnego wynagrodzenia pomniejszonego o potrącone składki na ubezpieczenia społeczne w poprzednim roku kalendarzowym) – obecnie najniższa renta wynosi 728,18 zł,
    • po 1,3% podstawy wymiaru za każdy rok okresów składkowych, z uwzględnieniem pełnych miesięcy,
    • po 0,7% podstawy wymiaru za każdy rok okresów nieskładkowych, z uwzględnieniem pełnych miesięcy,
    • po 0,7% podstawy wymiaru za każdy rok okresu brakującego do pełnych 25 okresów składkowych i nieskładkowych, przypadających od dnia zgłoszenia wniosku o rentę do dnia ukończenia przez wnioskodawcę 60 lat, tzw. staż hipotetyczny,

    2)        renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy – wynosi 75% renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy – obecnie wynosi minimalnie 560,13 zł,

     

     

    Jak ubiegać się o rentę?

     

    Najpierw należy złożyć w oddziale ZUS wniosek o przyznanie renty (druk ZUS Rp-1). Wniosek powinien zawierać:

    • imię i nazwisko osoby zainteresowanej,
    • datę i miejsce urodzenia,
    • miejsce zamieszkania – zameldowania na pobyt stały,
    • adres pobytu i adres do korespondencji (jeżeli są inne niż adres zamieszkania),
    • numer NIP i PESEL,
    • wskazanie rodzaju świadczenia, o które ubiega się osoba zainteresowana,
    • podpis wnioskodawcy lub jego pełnomocnika,
    • jeżeli renta ma być przekazywana na rachunek bankowy, należy podać numer tego konta i adres banku

     

     

    Do wniosku o przyznanie renty należy dołączyć:

    • kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk ZUS Rp-6),
    • dokumenty na potwierdzenie przebytych okresów składkowych i nieskładkowych,
    • zaświadczenie pracodawcy o wysokości osiąganego wynagrodzenia (na formularzu według wzoru określonego przez ZUS, druk ZUS Rp-7) lub legitymację ubezpieczeniową, zawierającą wpisy dotyczące zarobków,
    • zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza prowadzącego leczenie,
    • inną dokumentację medyczną będącą w posiadaniu osoby ubiegającej się o rentę, która może mieć znaczenie dla wydania orzeczenia przez lekarza orzecznika ZUS,
    • ankietę wypełnioną przez pracodawcę (wywiad zawodowy).

    Podstawa prawna:

    1)    Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r.  o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118);

    2)    Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń z dnia 7 lutego 1983 r. (Dz. U. Nr 10, poz. 49);

     

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE