- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesJak odzyskać część pieniędzy za zakup kasy fiskalnej?

    Jak odzyskać część pieniędzy za zakup kasy fiskalnej?

    Szczegółowe zasady dotyczące uzyskiwania zwrotu za zakup kas fiskalnych reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących z dnia 27 grudnia 2010 r. (Dz.U. Nr 257, poz. 1733 ze zm.)

    W § 2 ust. 1 Rozporządzenia przewiduje się, że zwrotu można dokonać pod warunkiem:

    • złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
    • rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać;
    • posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

    W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie, o którym mowa w pkt 1, może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot.

    Odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym (§ 3 ust. 1 Rozporządzenia).

     

    W odniesieniu do podobnego stanu faktycznego wydana została interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2014 r.  nr IBPP3/443-1327/13/EJ (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach), w której uznano, że: „obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej”. Jeżeli od momentu rejestracji przez klika miesięcy nie wystąpiła sprzedaż podlegająca ewidencjonowaniu, to obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej wystąpił dopiero w chwili, w której  dokonano pierwszej sprzedaży podlegającej ewidencjonowaniu. 

    Należy także pamiętać, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

    1. zaprzestaną działalności;
    2. nastąpi otwarcie likwidacji;
    3. zostanie ogłoszona upadłość;
    4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT;
    5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3 Rozporządzenia.

    Jeżeli zaprzestanie używania chociaż jednej kasy nastąpi przed upływem 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania na tej kasie, powstaje obowiązek zwrotu kwoty wydatkowanej na jej zakup i odliczonej w deklaracji podatkowej, niezależnie od tego, że nadal działalność gospodarcza jest prowadzona (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 24 lipca 2014 r., I SA/Ol 454/14).

    Zwrot jest dokonywany na wniosek podatnika składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Do takiego wniosku należy dołączyć:

    1. dane określające imię i nazwisko albo nazwę podmiotu prowadzącego serwis kas, który dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej;
    2. oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą;
    3. informacje o numerze rachunku bankowego podatnika lub jego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, na który należy dokonać zwrotu;
    4. fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą – w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi.

    We wniosku powinien być podany numer rachunku wpisany uprzednio w CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej), a jeśli takiego numeru nie podano, wskazane jest złożenie stosowanego wniosku o wpis numeru rachunku płatnika do CEiDG. Podanie we wniosku o zwrot opłaty za kasę fiskalną numeru rachunku niewpisanego do CEIDG nie będzie stanowiło podstawy od odmowy zwrotu kwoty za zakup kasy (zob. odpowiedź Ministra Finansów na interpelację nr 27609 z dnia 29 lipca 2014 r., SPRM-4810-3491-(1)/14).

    Podstawa prawna:
    [art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.]
    [§ 2 – § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących z dnia 27 grudnia 2010 r.,  Dz.U. Nr 257, poz. 1733 ze zm.]
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE