- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaCzy mogę zwrócić przeceniony towar?

    Czy mogę zwrócić przeceniony towar?

    Zwrot przecenionego towaru

    Po pierwsze, niestety – dla konsumentów – w przypadku zakupów w tradycyjnym sklepie, to czy będzie możliwy zwrot zakupionego towaru zależy tylko i wyłącznie od woli sprzedawcy. Taka sama zasada dotyczy zarówno produktów nieprzecenionych, jak i tych przecenionych. W większości przypadków będzie to niemożliwe z oczywistych względów… Inaczej ma się sprawa w przypadku sklepów internetowych. Jeśli kupiłeś np. bluzkę na wyprzedaży w sklepie internetowym, to masz prawo do odstąpienia od umowy, czyli do zwrotu produktu w terminie 14 dni kalendarzowych bez podania przyczyny. Przedsiębiorca z którym zawarłeś umowę nie może w żaden sposób ograniczyć np. w regulaminie – Twoich uprawnień związanych z możliwością odstąpienia od umowy wskazując przykładowo że „Kupującemu przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 3 dni”. Jedynie co, to przedsiębiorca może zaproponować konsumentowi korzystniejsze dla niego postanowienia, czyli np. poinformować, że przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy w terminie 28 dni od dnia zawarcia umowy.

    Uwaga!
    Jeśli chcesz szybko i poprawnie przygotować Reklamację
    przejdź do formularza »

    Zapewne zastanawiasz się teraz od kiedy należy liczyć termin na odstąpienie od umowy. Wszystko zależy od charakteru świadczenia, i dlatego:

    • przypadku umowy na mocy której nastąpiła sprzedaż pojedynczego towaru termin liczy się od następnego dnia po dniu, w którym konsument otrzymał rzecz;
    • w przypadku umowy sprzedaży kilku towarów dostarczanych osobno, partiami lub w częściach termin liczy się od następnego dnia po dniu, w którym konsument otrzymał ostatnią rzecz, partię lub część;
    • w przypadku zawarcia umowy, która polegała na regularnym dostarczaniu towarów przez określony czas termin liczy się od następnego dnia po dniu, w którym konsument otrzymał pierwszą z zamówionych rzeczy
    • natomiast w przypadku pozostałych umów (np. na wykonanie usługi) termin liczy się od następnego dnia po dniu, w którym konsument zawarł umowę.

    Warto wiedzieć, że w przypadku, gdy przedsiębiorca nie poinformował Cię o uprawnieniu do odstąpienia od umowy, to termin na odstąpienie od umowy zostaje przedłużony maksymalnie do 12 miesięcy. Jeśli natomiast sprzedawca w międzyczasie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, to czas ten oczywiście ulegnie skróceniu. Wówczas termin na odstąpienie od umowy upłynie po 14 dniach od dnia, w którym przedsiębiorca poinformował o Twoim uprawnieniu.

    W sklepach bardzo często sprzedawcy informują swoich klientów o tym, że „Ubrania przecenione nie podlegają reklamacji” – łamiąc tym samym obowiązuję prawo. Pamiętaj, że zgodnie z przepisami, masz 2 lata na zgłoszenie reklamacji niezależnie od tego, czy towar został zakupiony w tradycyjnym sklepie czy w e-sklepie. Reklamację należy złożyć najlepiej na piśmie w sklepie, w którym zrobiłeś zakup. Pamiętaj, że kupując rzeczy na wyprzedaży lub z promocji masz tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.

    Podstawa prawna:
    Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 poz. 827)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE