- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPoradnik konsumenta: Oddałeś wadliwy towar do naprawy, jednak w jej wyniku utracił...

    Poradnik konsumenta: Oddałeś wadliwy towar do naprawy, jednak w jej wyniku utracił on swoje walory estetyczne? Możesz odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy

    Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową

    Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. W przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.

    Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru.

    Sekwencyjność uprawnień konsumenta w przypadku reklamacji

    W przypadku stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, konsumentowi przysługują takie uprawnienia, jak:

    • Żądanie doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.
    • Żądanie obniżenia ceny albo odstąpienie od umowy, jeżeli kupujący, z przyczyn o których mowa wyżej (naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów), nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

    Sekwencyjność uprawnień konsumenta, wskazana w art. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, polega na tym, że klient nie może od razu żądać zwrotu pieniędzy, czyli odstąpić od umowy albo domagać się obniżenia ceny. Roszczenie takie jest uzasadnione tylko wówczas, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności. W zasadzie utrudnia to niekiedy w sposób znaczny dochodzenie swoich praw przez konsumenta, gdyż odstąpienie od umowy, na gruncie obowiązującego jeszcze stanu prawnego, w praktyce jest bardzo trudne.

    Utrata walorów estetycznych w wyniku naprawy uzasadnia roszczenie o obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy

    Jeżeli w wyniku naprawy doszło do utraty walorów estetycznych danej rzeczy należy uznać, że naprawa nie powiodła się, a tym samym sprzedawca nie zdołał uczynić zadość żądaniu klienta. W takiej sytuacji konsumentowi przysługuje prawo domaganie się obniżenia ceny albo może on od umowy odstąpić. Wówczas sprzedawca zobligowany jest do zwrotu pieniędzy. Należy jednak podkreślić, że uprawnienie żądania obniżenia ceny albo odstąpienie od umowy przysługuje jedynie w przypadku, gdy utrata walorów estetycznych, skutkująca niezgodnością towaru z umową, jest istotna.

    Podstawa prawna:
    Art. 4, art. 6, art. 8, art. 10 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.2002.141.1176).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE