- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesNajpopularniejsze formy znaków towarowych

    Najpopularniejsze formy znaków towarowych

    Znak towarowy i jego funkcje

    Znak towarowy to oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym może być przede wszystkim wyraz, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, na przykład kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

    Znak towarowy pełni trzy podstawowe funkcje w obrocie gospodarczym:
     

    • oznaczenie pochodzenia: znak towarowy powinien odnosić się bezpośrednio do określonego towaru bądź usługi oraz wskazywać na jego pochodzenie od konkretnego przedsiębiorcy
    • oznaczenie jakości: wywołuje przekonanie u konsumentów, że wszystkie towary lub usługi oznaczone danym znakiem mają taką samą, niezmienną jakość
    • reklama: polega na rozpowszechnianiu i utrwalaniu konkretnego oznaczenia w świadomości konsumentów.
       

    Najpopularniejsze formy znaków towarowych

    Najpopularniejszymi formami znaków towarowych są oznaczenia:

        słowne, na przykład w postaci wyrazów, zdań, sloganów reklamowych
        graficzne, na przykład rysunki lub ornamenty
        słowno-graficzne, będące kombinacją znaków słownych i graficznych
        przestrzenne: trójwymiarowe formy przedmiotów, na przykład towarów lub opakowań
        stanowiące kolor: pojedynczy odcień lub kombinacja kolorów.

     

    Coraz popularniejsze, choć jednocześnie trudniejsze do skutecznego objęcia ochroną, są niestandardowe znaki towarowe, takie jak dźwięki, hologramy czy oznaczenia multimedialne, na przykład krótkie filmy, animacje. Również konkretny smak i zapach mogą zostać zarejestrowane jako znaki towarowe.

    Co nie może być znakiem towarowym?

    Znakiem towarowym nie może być oznaczenie, które:
     

    • nie nadaje się do odróżniania w obrocie towarów, dla których zostało zgłoszone
    • składa się wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania, w szczególności rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności
    • składa się wyłącznie z elementów, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych
    • składa się wyłącznie z kształtu lub innej właściwości towaru, wynikającej z charakteru samego towaru, niezbędnej do uzyskania efektu technicznego lub zwiększającej znacznie wartość towaru
    • zostało zgłoszone w złej wierze
    • jest sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami
    • zawiera element o wysokiej wartości symbolicznej, w szczególności o charakterze religijnym, patriotycznym lub kulturowym, którego używanie obrażałoby uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową
    • zawiera symbol Rzeczypospolitej Polskiej (godło, barwy lub hymn).
       
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE