- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesJakie reklamy są zabronione?

    Jakie reklamy są zabronione?

    Kiedy reklama jest czynem nieuczciwej konkurencji?

    Za czyn nieuczciwej konkurencji może być uznana reklama, która:
     

    • jest sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub obrażająca godność człowieka
    • wprowadza klienta w błąd, przez który może podjąć decyzję o nabyciu towaru lub usługi
    • odwołuje się do uczuć klientów przez: wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci
    • sprawia wrażenie neutralnej informacji, ale zachęca do nabywania towarów lub usług
    • narusza sferę prywatności, w szczególności przez: uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji, np. e-mail.
       

    Czym jest reklama porównawcza?

    W reklamach można porównywać towary w sposób umożliwiający (bezpośrednio lub pośrednio) rozpoznanie konkurenta, towarów lub usług. Jest to reklama porównawcza, która:
     

    • nie może wprowadzać w błąd
    • porównuje towary lub usługi – zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu – w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów
    • porównuje w sposób obiektywny jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych i sprawdzalnych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena
    • nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu reklamującego i jego konkurenta ani ich towarów albo usług, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstw lub innych oznaczeń odróżniających
    • nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających ani okoliczności dotyczących konkurenta
    • w przypadku porównania towarów z chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem
    • nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych
    • nie przedstawia towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym, chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia ani innym oznaczeniem odróżniającym.

    Lokowanie produktu

    Dopuszczalne jest lokowanie produktu w filmach, serialach, audycjach sportowych i rozrywkowych. Produkty mogą być udostępniane za opłatą lub innym wynagrodzeniem albo nieodpłatnie w postaci na przykład nagród czy rekwizytów. Audycje zawierające lokowanie produktu muszą być wyraźnie oznaczone znakiem graficznym lub sygnałem dźwiękowym przed rozpoczęciem audycji, po jej zakończeniu oraz w momencie wznowienia po przerwie reklamowej. Zabronione jest nadmierne eksponowanie produktu w audycjach i bezpośrednie zachęcanie do zakupienia danego produktu. Lokowanie produktu nie zwalnia nadawcy z odpowiedzialności za treść audycji.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE