- Reklama -
wtorek, 19 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPracaOchrona danych osobowych umieszczonych na wizytówkach

    Ochrona danych osobowych umieszczonych na wizytówkach

    Wizytówki w kontekście ochrony danych osobowych

    Formalnie rzecz biorąc wizytówki zawierają dane, które  spełniają kryterium  danych osobowych. Nie oznacza to jednak, że wizytówki kontrahentów musimy zamykać w sejfie czy  na ich odwrocie umieszczać zgodę dysponenta danych na ich przetwarzanie. Celem RODO jest bowiem ochrona danych osobowych w rozsądnym i racjonalnym zakresie, nie zaś doprowadzanie do sytuacji kuriozalnych.  Jak wskazuje samo rozporządzenie, prawo do ochrony danych osobowych nie jest prawem bezwzględnym i należy je postrzegać w kontekście jego funkcji społecznej oraz wyważyć względem innych praw podstawowych w myśl zasady proporcjonalności.


    Funkcje wizytówek

    Wizytówka, w świetle słownika PWN, to:

    • mały kartonik z wydrukowanym nazwiskiem, adresem i tytułami lub stanowiskiem służbowym danej osoby;
    • coś, co świadczy o cechach kogoś lub czegoś, zwłaszcza dodatnich;
    • tabliczka z imieniem i nazwiskiem na drzwiach mieszkania.

    W relacja biznesowych wizytówki pełnią ważną rolę. Poza oznaką szacunku pełnią one niezwykle ważną funkcję reklamową, ułatwiając pozyskiwanie nowych kontrahentów. 

    Nie wszystkie wizytówki zawierają dane osobowe

    Nie każda wizytówka zawiera dane osobowe. W świetle rozporządzenia pojęcie „dane osobowe” oznacza informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej. W przypadku wizytówki zawierającej jedynie firmę przedsiębiorcy, który nie jest osobą fizyczną (np. spółki z o.o.), wraz  zadresem siedziby (biura) numerem telefony czy adresem poczty elektronicznej trudno w ogóle mówić o danych osobowych w świetle RODO.

    Inaczej jest, gdy na wizytówce widnieją imię i nazwisko osoby, której wizytówka ta dotyczy. W tym wypadku mamy do czynienia ewidentnie z danymi osobowymi w rozumieniu RODO. Nie oznacza to jednak, ze na jej odwrocie powinniśmy umieszczać zgodę tej osoby na przetwarzanie tych danych (już samo przechowywane jest w świetle RODO przejawem „przetwarzania”). Weźmy pod uwagę cel i funkcję wizytówek.  Ponadto rozporządzenie precyzyjnie wskazuje, czym jest zgoda na przetwarzanie. Zgoda osoby, której dane dotyczą oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych. Z powyższego wynika, że samo wręczenie wizytówki stanowi już wyraźną zgodę, o której wspomina RODO.

    Podstawa prawna:
    Art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz.U.UE.L.2016.119.1.
     
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE