- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaFinanseKierowcy zapłacą i zapłaczą. Prezydent podpisał ustawę nakładającą dodatkowe opłaty

    Kierowcy zapłacą i zapłaczą. Prezydent podpisał ustawę nakładającą dodatkowe opłaty

    Opłata paliwowa – nowy podatek od paliwa

    Podpisana przez prezydenta 10 lipca ustawa wprowadza m.in. zmiany w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, ustanawiając nowy rodzaj opłaty publicznej – opłatę emisyjną (8 gr za litr paliwa). Mimo zapewnień autorów nowego podatku, obciąży on w końcowym rozrachunku wszystkich kierowców.

    Zgodnie z nowymi przepisami opłata emisyjna obciążać będzie czynności polegające na wprowadzeniu na rynek krajowy paliw silnikowych, przy czym przez paliwa silnikowe rozumieć się będzie benzyny silnikowe o kodach CN 2710 11 45, CN 2710 11 49 oraz oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41. Obowiązek uiszczenia opłaty będzie ciążył na producentach paliw silnikowych, importerach tych paliw, podmiotach dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym) oraz na każdym innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Stawki opłaty emisyjnej wynosić będą 80 złotych za 1000 litrów benzyn silnikowych i olejów napędowych (tj. 8 gr za litr paliwa silnikowego). Opłata emisyjna będzie stanowiła przychód NFOŚiGW oraz Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT), z tym że kwota stanowiąca 85% opłaty emisyjnej stanowić będzie przychód NFOŚiGW, a kwota stanowiąca15% tej opłaty przychód FNT. Środki z tytułu opłaty emisyjnej – zdaniem rządu – w części przypadającej NFOŚiGW będą przeznaczane na przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji gazowych, stałych lub ciekłych powodujących zanieczyszczenie powietrza.

    Opłaty za wjazd do centrów miast

    Istotna zmiana, która została wprowadzona dotyczy  możliwości  tworzenia przez gminy stref czystego transportu. Strefy takie będą mogły być tworzone w gminach liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców, dla terenów zabudowy śródmiejskiej lub jej części, stanowiącej zgrupowanie intensywnej zabudowy na obszarze śródmieścia, określonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Dodane zostały przy tym przepisy uprawniające gminy do pobierania opłat za wjazd do stref czystego transportu, określające także maksymalną wysokość tych opłat (2,50 zł za godzinę poruszania się po strefie czystego transportu w godzinach 9.00-17.00).

    Podsumowanie

    Za każdym razem, gdy obciąża się kierowców dodatkowymi opłatami, rządzący przekonują, że jest to konieczne dla ochrony środowiska, poprawy jakości dróg, zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza w miastach itd., podczas gdy praktyka pokazuje zupełnie co innego. Nadal jeździmy po dziurawych drogach, na autostradach stoimy w kilometrowych korkach, a smog stał się immanentną częścią życia w wielu miastach. I choć słyszymy tylko gromkie zapewnienia, że dzięki opłatom walczymy o lepszą jakość powietrza, obserwujemy rzecz zgoła odmienną – od kilku lat jakość powietrza systematycznie się pogarsza. Czy kolejne wprowadzone opłaty coś zmienią? Na pewno nie, jeśli chodzi o środowisko, ale z pewnością sowicie zasilą budżet państwa. 

    Źródło:
    Oficjalna strona Prezydenta RP.

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE