Jesteś tutaj:
Majątek i pieniądze
20.11.2017 - Zespół portalu SerwisPrawa.pl
Kliknij, aby ocenić:
 
5/7

Poradnik: Umowa agencyjna, czyli sposób na własny biznes, gdy nie posiadasz wystarczających środków finansowych

Praca na etacie ma swoje dobre strony, ale nie realizuje ambicji wszystkich. Wielu uczestników rynku pracy marzy o własnej firmie, ale wacha się przed podjęciem ostatecznej decyzji z uwagi na brak dostatecznych, ich zdaniem, środków finansowych. Czy można zrealizować marzenie o własnym biznesie mimo braku wystarczającego kapitału? Ależ oczywiście. A realizację marzenia zacznij od przeczytania naszego poradnika.

Przygodę z biznesem zacznij od działalności agencyjnej

 

Brak dostatecznych funduszy niech nie przekreśla twojego marzenia. Brak kapitału nie musi być przeciwwskazaniem, bowiem można rozpocząć przygodę z biznesem poprzez współpracę z inna firmą w ramach umowy agencyjnej. Zawierając umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu (jeśli ma pełnomocnictwo). Oznacza to, że prowadząc działalność agencyjną możesz sprzedawać  towary lub usługi w imieniu swojego zleceniodawcy otrzymując za to wynagrodzenie.

 

W jakich dziedzinach biznesu sprawdza się działalność agencyjna?

 

Współpraca agencyjna najczęściej spotykana w jest w takich usługach jak m.in.: ubezpieczenia, usługi finansowe, usługi pocztowe, usługi turystyczne, sprzedaż detaliczna, czy hotelarstwo.

 

 

Jakie korzyści daje umowa agencyjna?

 

Po pierwsze, jako agent otrzymasz wynagrodzenie, choć model wynagrodzenia może się różnić w zależności od ustaleń ze zleceniodawcą. Możesz np. otrzymywać wynagrodzenie stałe powiększone o dodatkową prowizję. Kolejnym plusem współpracy agencyjnej są koszty działalności. Agent nie musi martwić się o środki na pokrycie kosztów zakupu towaru czy wyposażenia sklepu.  A jakie koszty ponosi agent?

 

Koszty związanie z prowadzeniem działalności agencyjnej

 

Przede wszystkim kosztami, jakie ponosi agent, są koszty związane z jego działalnością, a więc opłaty za media, usługi księgowe, składki ZUS, czy koszty pracownicze. Agent jest także odpowiedzialny za pokrycie dodatkowych kosztów powstałych np. z tytułu kradzieży towaru w swojej placówce.

 

Mankamentem agencji jest to, że agent jest w dużym stopniu uzależniony gospodarczo od zleceniodawcy i ma niewielki wpływ np. na to, jakie towary będzie sprzedawał.

 

Agencja to nie franczyza

 

Czym innym jest agencja, a czym innych franczyza. W skrócie wskazać należy, że we franczyzie przedsiębiorca  działa we własnym imieniu i na własny rachunek, podczas gdy agent działa na rzecz zleceniodawcy albo w jego imieniu. Współpracując na zasadach umowy agencyjnej, zyskiem będzie prowizja ze sprzedaży należących do zleceniodawcy produktów. W przypadku franchisingu, zyski ze sprzedaży trafiają do kieszeni przedsiębiorcy, ale jego obowiązkiem jest odprowadzenie stałej opłaty (najczęściej określonego procenta sprzedaży) do franczyzodawcy. Umowa agencyjna jest także jasno określona w prawie (Kodeks cywilny) natomiast franchising należy do tzw. umów nienazwanych, niemających ścisłej regulacji w przepisach, choć standardy umowy franczyzowej są ugruntowane w wieloletniej praktyce.

 

Źródło:
W artykule wykorzystano informacje dostępne na oficjalnej stronie Ministerstwa Finansów.

 

Autor/Źródło: Zespół portalu SerwisPrawa.pl



Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Polecana kancelaria prawna
Kancelaria radców prawnych
Lary Hubert Radca Prawny
Sprawy cywilne, gospodarcze, podatkowe, prawo transportowe, Karta Nauczyciela
Informacja o kancelarii pochodzi z Bazy prawników SerwisPrawa.pl
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2017 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.