- Reklama -
piątek, 26 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 r.

    Nowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 r.

    Od przyszłego roku szkolnego (2014/2015), a w przypadku technikum – od roku szkolnego 2015/2016 – zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych będą sprawdzały poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Tej zmianie zakresu wiadomości i umiejętności sprawdzanych na egzaminie będą towarzyszyły zmiany formalne.

    Ustny egzamin maturalny z języka polskiego w 2015 r.

    Istotna z punktu widzenia maturzystów będzie zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego, bowiem prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Maturzysta będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Jego zadaniem będzie – po 15-minutowym przygotowaniu – wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.

    Egzamin maturalny na poziomie rozszerzonym

    Zmiany odnoszą się również do egzaminów z przedmiotów dodatkowych. Mianowicie w części pisemnej, egzamin z przedmiotu dodatkowej będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym. Ponadto, maturzysta będzie miał obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym – jako dodatkowy warunek zdania egzaminu maturalnego. Pozostałe warunki pozostają niezmienione. Podobnie jak obecnie konieczne będzie uzyskanie minimum 30% punktów z każdego z pięciu obowiązkowych egzaminów: dwóch w części ustnej (język polski i język obcy nowożytny) oraz trzech w części pisemnej (język polski, matematyka, język obcy nowożytny – wszystkie na poziomie podstawowym).

     

    Wynik egzaminu maturalnego w 2015 r.

    Zmiany obejmują również prezentowanie wyniku egzaminu maturalnego. Wyniki z egzaminów z poszczególnych przedmiotów w części pisemnej będą przedstawiane w dwóch formach: podobnie jak dotychczas – jako procent uzyskanych punktów oraz jako pozycja na skali centylowej, która będzie wskazywać, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik od posiadacza świadectwa.

    Powyżej opisane zmiany podstawy programowej oraz związane z nią zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych służą – zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej – m. in. temu, aby absolwenci szkół ponadgimnazjalnych byli nie tylko lepiej przygotowani do podjęcia studiów wyższych, ale posiadali także umiejętności umożliwiające im elastyczne funkcjonowanie na rynku pracy. Od 2015 r. w egzaminie maturalnym – zwłaszcza w arkuszach na poziomie rozszerzonym – jeszcze większy niż dotychczas nacisk będzie położony na sprawdzanie umiejętności niezbędnych każdemu studentowi i pracownikowi, takich jak np. przetwarzanie informacji z różnych źródeł, w tym krytyczne analizowanie i porównywanie ich treści, wnioskowanie, stawianie hipotez i ich weryfikowanie, identyfikowanie i wyjaśnianie związków i zależności.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE