- Reklama -
piątek, 26 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRozporządzenie MTBiGM ws. wyłączenia zastosowania niektórych przepisów Prawa lotniczego...

    Rozporządzenie MTBiGM ws. wyłączenia zastosowania niektórych przepisów Prawa lotniczego…

    Rozporządzenie, z upoważnienia ustawowego z art. 33 ust. 2 i 4 ustawy – Prawo lotnicze, zostało wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, Ministrem Obrony Narodowej oraz Minister Sportu i Turystyki. Treść nowego rozporządzenia została w zasadniczej części oparta na rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2005 r. Nr 107, poz. 904 z późn. zm.).
    Najistotniejsze zmiany, konsultowane ze środowiskiem lotniczym
    (źródło: ULC)

    • Dopuszczenie, bez wymogu uzyskiwania certyfikatu, możliwości świadczenia usług lotniczych (AWC) przy użyciu ultralekkich statków powietrznych (kwalifikowanych – budowanych profesjonalnie), o których mowa w lit. e, f, g, j załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Dotyczy to operacji lotniczych, w ramach których statek powietrzny jest wykorzystywany do wykonywania usług specjalnych w zakresie rolnictwa, budownictwa, fotografii, geodezji, prowadzenia obserwacji i patrolowania, operacji poszukiwawczo – ratowniczych, reklamy powietrznej lub podobnych. W takim przypadku przepisy załącznika 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych, nie będą stosowane wprost, ale odpowiednio, czyli stosownie do danego rodzaju działalności. Oznacza to, że znaczna cześć tych przepisów może nie znaleźć zastosowanie w ogóle, inne zaś tylko w części. Zgodnie z przepisami załącznika nr 5 do przedmiotowego rozporządzenia, podmiot świadczący usług lotnicze będzie zobowiązany do zgłoszenia tej działalności Prezesowi ULC (pkt 3.2 rozdział 3). Wprowadza się również dodatkowe wymogi dla pilota ultralekkiego statku powietrznego, który będzie uprawniony do wykonywania lotów w ramach świadczenia usług lotniczych (pkt 3.6 rozdziału 3).
    • Wprowadzenie odrębnej definicji ultralekkiego statku powietrznego budowanego amatorsko, wykorzystywanego wyłącznie na użytek własny, w celach innych niż niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, o którym mowa w lit. c załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008, o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, a dla wiatrakowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 560 kg. Do tego rodzaju statków nie będą stosowane przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych.
    • Uproszczenie podejścia do amatorskiej budowy pod nadzorem Prezesa ULC ultralekkich statków powietrznych m.in. poprzez wprowadzenie oświadczenia potwierdzającego zgodność wyprodukowanego egzemplarza z dokumentacją konstrukcyjną oraz przepisu, zgodnie z którym potwierdzeniem zakończenia procesu budowy pod nadzorem jest wydanie przez Prezesa ULC pozwolenia na wykonywania lotów dla zbudowanego egzemplarza ultralekkiego statku powietrznego. Umożliwiono również zatwierdzanie wzorców instrukcji obsługi technicznej oraz instrukcji użytkowania w locie bez konieczności zatwierdzania każdej instrukcji dla danego egzemplarza (zasady wpisywania samolotu na listę typów zakwalifikowanych).
    • Wyłączenie obowiązku odbywania badań lotniczo-lekarskich przez skoczków spadochronowych oraz osoby ubiegające się o świadectwo kwalifikacji skoczków spadochronowych. Wymóg przechodzenia badań lotniczo-lekarskich został zachowany dla tej specjalności jedynie w przypadku skoczków spadochronowych wykonujących czynności lotnicze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz osób uczestniczących we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polski związek sportowy.
    • Dodanie nowego załącznika nr 6 określającego szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 25 kg, które będą używane wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku. W stosunku do tego rodzaju statków nie będą stosowane przepisy ruchu lotniczego wydawane na postawie art. 121 ust. 6 ustawy – Prawo lotnicze oraz regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych z art. 126 ust. 2 – 5 ustawy – Prawo lotnicze. Zasady wykonywania lotów zostały szczegółowo uregulowane w ww. załączniku. Należy zaznaczyć, że co do zasady nie dotyczą one modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg, które wykonują lot swobodny.
    • Uporządkowanie przepisów z zakresu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne objęte zakresem §2 rozporządzenia (załącznik 7). Doprecyzowano zakres ubezpieczenia osób eksploatujących lotnie i paralotnie poprzez wprowadzenie przepisu stwierdzającego, że zakres ten dotyczy lotni i paralotni, którymi możliwy jest start pieszy. Obowiązkiem ubezpieczenia objęto również modele latające oraz bezzałogowe statki powietrzne o masie do 20 kg z tym, że minimalną sumę gwarancyjną ustalano dla osób eksploatujących modele latające o masie od 5 do 20 kg.
    • W rozporządzeniu zastąpiono wymóg certyfikacji projektowania, produkcji i obsługi technicznej statków powietrznych obowiązkiem zatwierdzania lub zgłaszania, co ma na celu uproszczenie oraz deregulację dotychczasowych procedur.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE