Jesteś tutaj:
Prawo
04.09.2012 - Krzysztof Wojdyło
Kliknij, aby ocenić:
 
5/4

Ograniczenia w używaniu kart płatniczych w Polsce szybciej niż w Unii Europejskiej?

Obecny projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych przewiduje wprowadzenie ustawowego zakazu porozumień nakazujących akceptantom kart płatniczych honorowanie wszystkich kart płatniczych danej organizacji płatniczej.

Kilka tygodni temu pisaliśmy o opublikowaniu przez Komisję Europejską sprawozdania z konsultacji zapoczątkowanych w styczniu 2012 roku publikacją „Green Paper. Towards an integrated European market for card, internet and mobile payments”. Jeden z wątków poruszanych w sprawozdaniu dotyczył powszechnie stosowanej na rynku zasady określanej jako HACR – Honour All the Cards Rule. Jest to zasada, zgodnie z którą akceptant kart płatniczych (a więc podmiot przyjmujący zapłatę za pomocą karty płatniczej), jeżeli już zdecyduje się na akceptację kart płatniczych danej organizacji płatniczej (np. VISA, MasterCard), musi akceptować wszelkie rodzaje kart emitowanych w ramach danej organizacji.

W swoim sprawozdaniu Komisja Europejska podkreślała, iż zasada ta wzbudza sporo kontrowersji i niewykluczone, że przy okazji najbliższej rewizji dyrektywy o usługach płatniczych powstaną inicjatywy legislacyjne zmierzające do modyfikacji bądź nawet zakazu stosowania zasady HACR.



Wiele wskazuje na to, że polski ustawodawca uprzedzi kroki podjęte przez ustawodawcę europejskiego i znacznie szybciej wprowadzi przepisy dotyczące tej zasady. Tak się stanie, jeżeli zostaną ostatecznie uchwalone projekty zmian do ustawy o usługach płatniczych. W związku z konkretnymi propozycjami w zakresie zasady HACR warto nieco bliżej przyjrzeć się kontrowersjom z nią związanym.



Zasada HACR wynika z wewnętrznych regulaminów poszczególnych organizacji płatniczych, do których przestrzegania zobowiązuje się akceptant, decydując się na przyjmowanie płatności kartami danej organizacji płatniczej. Dlaczego wzbudza ona kontrowersje? Wydawcy kart płatniczych w ramach danej organizacji wydają różne rodzaje kart. Różnią się one wyglądem, funkcjonalnością, zasadą finansowania płatności (bezpośrednie powiązanie karty z rachunkiem bieżącym lub finansowanie za pomocą kredytu) etc. Z perspektywy akceptanta płatności kluczowe są różnice w wysokości opłat interchange, które są związane z używaniem danej karty. Poszczególne rodzaje kart mają różne opłaty interchange.



Przypomnijmy, że opłata interchange to opłata obciążająca akceptanta. Mówiąc w skrócie, o wartość tej opłaty pomniejszana jest otrzymywana przez akceptanta cena za sprzedawany towar/usługę. Jest zatem naturalne, że w większości przypadków akceptanci chcieliby mieć możliwość wyboru rodzaju kart, które akceptują. Stwarzałoby to szansę na obniżenie obciążeń związanych z opłatami interchange.



Warto odnotować, iż próby zmian zasady HACR są kolejną próbą regulacji zagadnień, które do tej pory były przedmiotem umów zawieranych pomiędzy uczestnikami systemu płatności kartami. Dotychczas takie próby podejmowano m.in. w odniesieniu do wysokości opłaty interchange oraz możliwości obciążania tą opłatą osób płacących kartami (tzw. surcharge). Obserwujemy zatem wyraźny trend polegający na ustawowym uregulowaniu zagadnień, które były do tej pory przedmiotem wyłącznie wewnętrznych regulacji sektorowych. To zapewne zjawisko naturalne z uwagi na rosnące znaczenie płatności bezgotówkowych.

Autor/Źródło: Krzysztof Wojdyło



1 2 DALEJ
Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2020 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.