Jesteś tutaj:
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.

Jeżeli interesuje Cię porada prawna związana z tą tematyką, możesz skorzystać z formularza zapytania prawnego.

Reklamacja towaru sprzedanego na Allegro

Kategoria: Prawo administracyjne
Słowa kluczowe: rękojmia za wady

Wystawiłam do sprzedaży na aukcji internetowej sprzęt znajomego. W opisie aukcji zaznaczyłam, że jest to aukcja grzecznościowa i podałam numer kontaktowy właściciela sprzętu. Po kilku dniach znalazł się klient, który był ostatecznie zdecydowany i sprzedaż zakończyliśmy przed czasem. Klient wpłacił na moje konto 500 zł za sprzęt. Towar automatycznie został mu wysłany. Jeszcze tego samego dnia, po otrzymaniu przesyłki dzwonił do mojego znajomego, że jest zadowolony i wystawił pozytywną opinię co do zakończenia sprzedaży. Po 20 dniach wysyła do mnie e-mail’a, że żąda zwrotu pieniędzy ponieważ zakupiony przez niego sprzęt nie jest oryginalny (tak stwierdzili w firmie prowadzonej sprzedaż sprzętu tej marki). Pozostawił mi czas 14 dni na załatwienie tej sprawy. Następnego dnia wysłałam mu e-mail’a, żeby w tej sprawie kontaktował się z byłym właścicielem sprzętu ponieważ ja nie mam żadnego pojęcia na ten temat. Odpisał dnia następnego, że to ja jestem odpowiedzialna. Sprawy znajomemu nie przekazałam ponieważ nie miałam możliwości z nim kontaktu. Pieniędzy za sprzęt nie oddałam, ponieważ po prostu ich nie miałam. Po 16 dniach otrzymałam kolejnego e-mail’a, że skoro nie było odzewu na jego reklamację to on poinformował komisariat o dokonaniu przeze mnie przestępstwie i wysłał pismo do Prokuratury Okręgowej. Po kilku dniach otrzymałam listem poleconym pismo, że żąda ode mnie 4.800 zł zapłaty plus odsetki od czasu sprzedaży, ponieważ on tego sprzętu nie mógł używać (taki sprzęt oryginalny jest wart 4.800 zł) razem z pismem przesłał fakturę pro-forma wystawioną przez sklep prowadzący sprzedaż tej marki lub przesłanie sprzętu oryginalnego. Dał czas na załatwienie tej sprawy 7 dni w przeciwnym razie założy mi sprawę cywilną i będę musiała oprócz tych jego żądań zapłacić za sprawę. No i w związku z powyższym mam pytanie czy w ogóle może on żądać takich kwot ode mnie, a jeśli tak to co będzie jeśli ja nie zapłacę tych prawie 5 tys. zł.

Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszająca jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz ma właściwości, o których istnieniu zapewniał kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Jest to rękojmia za wady fizyczne rzeczy. Jeśli sprzedała Pani Klientowi rzecz nieoryginalną, którą w opisie aukcji określała Pani jako oryginalną, to ponosi Pani odpowiedzialność z tytułu w/w rękojmi za wady fizyczne rzeczy. Pani wiedza lub niewiedza na temat faktycznego stanu rzeczy nie ma przy tym znaczenia.



Wedle art. 560 § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.
§ 2. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej, co w Pani przypadku będzie oznaczało zwrot zakupionego towaru przez Kupującego a z Pani strony zwrot zapłaconej ceny.
§ 3. Jeżeli kupujący żąda obniżenia ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, obniżenie powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.
§ 4. Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący.

Reasumując, Pani Klient może zgodnie z przysługującym mu prawem odstąpić od umowy z powodu wad rzeczy, którą kupił na Pani aukcji. W takim przypadku ma prawo domagać się zwrotu zapłaconej ceny i ewentualnych kosztów przelewu/wysyłki w zamian za zwrot rzeczy kupionej. Jednakże w żadnym przypadku nie może domagać się kwoty wyższej niż zapłacił wraz z tymi uzasadnionymi kosztami.
Nie widzimy podstaw do skierowania sprawy przez Kupującego do prokuratury, gdyż z opisu Pani wynika, że czyn ten nie nosi znamion przestępstwa. Natomiast samo działanie osoby Kupującego, może nosić znamiona czynu karalnego, gdyż po pierwsze nie można nikogo straszyć wszczęciem postępwoania karnego w zamian za określone zachowanie, a po drugie żądanie zapłaty tak wysokiej kwoty (bezzasadne z punktu widzenia prawnego), może wskazywać na próbę wyłudzenia.

Porady prawne / Pomoc prawna
www.SerwisPrawa.pl  

ZLEĆ NAM ODZYSKANIE TWOICH PIENIĘDZY / PROWADZENIE SPRAWY / PRZYGOTOWANIE PISMA
Pobierz odpowiedni wzór dokumentu
Data: 2007-03-13
Autor/źródło: Zespół serwisu SerwisPrawa.pl
Kategoria: Prawo administracyjne
Słowa kluczowe: rękojmia za wady
Redakcja serwisu zastrzega, iż udzielane odpowiedzi na pytania prawne nie są i nie mogą być traktowane jako porady prawne. Osoby udzielające odpowiedzi i redakcja SerwisPrawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści. Wszelkie materiały z zakresu prawa znajdujące się na stronach SerwisPrawa.pl mają jedynie na celu popularyzowanie wiedzy o instytucjach prawnych oraz możliwościach ich praktycznego zastosowania.
Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2019 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.