Należy odróżnić zameldowanie od prawa do mieszkania w mieszkaniu. Meldunek jest czynnością administracyjną, realizowaną zgodnie z przepisami prawa i ma umożliwić ustalenie pobytu czasowego lub stałego danej osoby, stąd tez meldunek ma niewiele wspólnego z prawem do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym. Zgodnie z art. 9 ust. 2 b ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych – zameldowanie w lokalu służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w tym lokalu. W tym przypadku wymeldowanie pomimo dalszego zamieszkiwania w przedmiotowym lokalu, ma ten skutek, że osoby te nie dopełniają obowiązku meldunkowego, a tym samym mogą zostać ukarane za popełnienie wykroczenia.
W opisanym przypadku raczej należy się zastanowić czy osobom zamieszkującym lokal komunalny, przysługuje prawo do zamieszkiwania w tym lokalu. Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku, o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, rada gminy ustala zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Jednym z podstawowych warunków najmu lokalu jest brak przez wnioskodawcę oraz jego małżonka tytułu prawnego do innego lokalu lub budynku spełniającego warunki lokalu zamiennego. Uchwały przewidują, że najem nie może być zawarty, jeżeli wnioskodawca, jego małżonek, osoba pozostająca faktycznie we wspólnym pożyciu lub inna osoba zgłoszona do wspólnego zamieszkiwania posiada tytuł prawny do innego lokalu, budynku mieszkalnego lub jego części i może go używać, oraz jeżeli w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem złożenia wniosku wnioskodawca, jego małżonek lub osoba pozostająca faktycznie we wspólnym pożyciu, dokonali zamiany lokalu, budynku mieszkalnego lub jego części na lokal (lokale) kwalifikujący do ubiegania się o poprawę warunków zamieszkiwania z mieszkaniowego zasobu, a także, gdy osoby te zbyły pod jakimkolwiek tytułem posiadane prawo do lokalu, budynku mieszkalnego lub jego części. Podstawową rzeczą jaką winien Pan zrobić to zapoznanie się z odpowiednią uchwałą gminy w tym zakresie, a jeżeli takie zapisy zostały zawarte zwrócić się z pismem do gminy o wypowiedzenie na tej podstawie umowy najmu, a następnie wezwać te osoby do opróżnienia lokalu mieszkalnego zajmowanego bez podstawy prawnej. Docelowo sprawa może się zakończyć eksmisją prowadzona przez komornika, ale podstawowa kwestia to rozwiązanie umowy najmu.
Porady prawne / Pomoc prawna