Jesteś tutaj:
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.

Jeżeli interesuje Cię porada prawna związana z tą tematyką, możesz skorzystać z formularza zapytania prawnego.

Rękojmia za wady fizyczne przy sprzedaży samochodu

Kupiłam samochód. Miał być bezwypadkowy, co zostało potwierdzone w umowie. Teraz auto się sypie, a opinia rzeczoznawcy stwierdza, że auto jest po ciężkim wypadku (wspawano ćwiartkę z innego auta), brak poduszek powietrznych. Sprzedawca stwierdził, że go to nie obchodzi bo auto mi wydał sprawne a czy ja potem miałam wypadek, to już moja sprawa. Co mogę zrobić?

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne) - Art. 556. § 1 kodeksu cywilnego.



Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. W tym przypadku mimo zapoznania się ze stanem technicznym o wadzie nie wiedziała Pani, a sprzedający Panią o niej nie poinformował. Problemem oczywiście jest zawsze udowodnienie, że wada powstała przed przeniesieniem własności lub że kupujący o wadzie wiedział. W tym przypadku, gdy w umowie Sprzedający oświadczył o tym, że auto było bezwypadkowe i nie było składane, a obecnie opinia rzeczoznawcy potwierdza inne fakty, to bezspornym jest ze może Pani dochodzić odszkodowania z tytułu rękojmi od Sprzedawcy.

Odpowiedzialność sprzedawcy sprowadza się także do wad powstałych po wydaniu rzeczy sprzedanej Kupującemu. Sprzedawca nie jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które powstały po przejściu niebezpieczeństwa na kupującego, chyba że wady wynikły z przyczyny tkwiącej już poprzednio w rzeczy sprzedanej.

Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Nie następuje jednak utrata uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy mimo niezachowania terminów do zbadania rzeczy przez kupującego i do zawiadomienia sprzedawcy o wadach, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją.

Dla celów dowodowych powinna Pani zawiadomić Sprzedającego na piśmie o wykryciu wady. W piśmie tym może Pani żądać obniżenia ceny albo od umowy odstąpić, zaznaczając Sprzedającemu określony termin, po upływie którego uprawniona będzie Pani do wniesienia sprawy na drogę postępowania sądowego, jeżeli Sprzedawca nie uczyni zadość wezwaniu.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy sprzedanej Pani żądania mają pełne podstawy.

Porady prawne / Pomoc prawna
Internetowa Kancelaria Prawna
www.SerwisPrawa.pl

Pobierz odpowiedni wzór dokumentu
Data: 2006-10-26
Autor/źródło: Zespół serwisu SerwisPrawa.pl
Kategoria: Prawo cywilne, Prawo finansowe, Majątek i pieniądze
Słowa kluczowe: rękojmia za wady
Redakcja serwisu zastrzega, iż udzielane odpowiedzi na pytania prawne nie są i nie mogą być traktowane jako porady prawne. Osoby udzielające odpowiedzi i redakcja SerwisPrawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści. Wszelkie materiały z zakresu prawa znajdujące się na stronach SerwisPrawa.pl mają jedynie na celu popularyzowanie wiedzy o instytucjach prawnych oraz możliwościach ich praktycznego zastosowania.
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
® 2008 - 2021 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.