Jesteś tutaj:
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.

Jeżeli interesuje Cię porada prawna związana z tą tematyką, możesz skorzystać z formularza zapytania prawnego.

Odpowiedzi na reklamację złożoną przez odbiorców sieci ciepłowniczej następuje w ciągu 14 dni

Kategoria: Prawo cywilne
Słowa kluczowe: reklamacja

Jestem właścicielem mieszkania, w którym mam zainstalowane grzejniki, na których zamontowane są tzw. podzielniki ciepła. Rok temu musiałem dopłacić do rachunku za ogrzewanie kilkaset złotych, podczas gdy wszyscy lokatorzy w bloku dostawali zwroty w takiej kwocie. Złożyłem odwołanie ponad rok temu ale bez odpowiedzi. Niedawno dostałem rachunek za ten rok, do którego muszę dopłacić jeszcze więcej mimo, że jeszcze bardziej oszczędzałem na ogrzewaniu. Złożyłem reklamację i już prawie miesiąc czasu czekam na odpowiedź. Prosiłem o sprawdzenie poprawności działania liczników w moim mieszkaniu (i ewentualną ich wymianę), lub sprawdzeniu poprawności odczytów, jednak najwyraźniej nikt nie ma zamiaru mojej reklamacji uwzględniać. Co mogę w takiej sytuacji zrobić?

Rodzaje opłat pobieranych przez odbiorców ciepła oraz podstawy i sposób ich obliczania powinny być określone w umowie sprzedaży ciepła lub umowie o świadczenie usług przesyłowych., zgodnie z taryfą. Podstawą obliczenia należności z tytułu dostarczania energii cieplnej, jeżeli umowa sprzedaży ciepła nie stanowi inaczej, są wskazania urządzeń kontrolno-pomiarowych.
 
Na podstawie art. 9 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne wydane zostało Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 15 stycznia 2007 roku w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych. Zgodnie z § 26 pkt. 2 tego Rozporządzenia, jeżeli strony nie określiły w umowie sprzedaży ciepła lub umowie kompleksowej standardów jakościowych obsługi odbiorców, udzielenie odpowiedzi na reklamację złożoną przez odbiorców, dotyczącą niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy, następuje w ciągu 14 dni - w przypadku odpowiedzi pisemnych na reklamacje odbiorców składane na piśmie oraz odpowiedzi na reklamacje, które wymagają przeprowadzenia dodatkowych analiz oraz 30 dni - w przypadku odpowiedzi pisemnych na reklamacje odbiorców składane na piśmie, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Lokatorzy nie są w rozumieniu prawa energetycznego odbiorcami ciepła, dlatego też  rozliczenia kosztów ogrzewania mogą reklamować jedynie w swojej administracji a nie w organach sprawujących nadzór nad działalnością dostawy. Takie stanowisko zajął Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozstrzygający skargę członka spółdzielni na działania dostawcy (sygn. akt: XVIII Amz 50/06). Przepisy Rozporządzenia jednak nie wskazują jednak, co się dzieję w przypadku gdy reklamacja nie jest w tym terminie rozpatrzona.
 
Naszym zdaniem, w opisanym stanie faktycznym, jeżeli reklamacja nie jest rozpatrzona w terminie, najlepiej jest udać się do powiatowego rzecznika praw konsumenta ze skargą, gdyż działania te niewątpliwie naruszają zbiorowe interesy konsumentów. W sprawie indywidualnej, jeżeli nie uda się sprawy wyjaśnić, powiatowy rzecznik konsumentów może wytoczyć w imieniu Pana jako konsumenta powództwo przed sądem. Zgodnie bowiem z treścią art. 633 k.p.c. (kodeksu postępowania cywilnego) w sprawach o ochronę interesów konsumentów powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz obywateli, a także wstępować, za zgodą powoda, do postępowania w tych sprawach w każdym jego stadium.
 
Porady prawne / Pomoc prawna
Pobierz odpowiedni wzór dokumentu
Data: 2010-06-06
Autor/źródło: Zespół serwisu SerwisPrawa.pl
Kategoria: Prawo cywilne
Słowa kluczowe: reklamacja
Redakcja serwisu zastrzega, iż udzielane odpowiedzi na pytania prawne nie są i nie mogą być traktowane jako porady prawne. Osoby udzielające odpowiedzi i redakcja SerwisPrawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści. Wszelkie materiały z zakresu prawa znajdujące się na stronach SerwisPrawa.pl mają jedynie na celu popularyzowanie wiedzy o instytucjach prawnych oraz możliwościach ich praktycznego zastosowania.
Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2020 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.