Jesteś tutaj:
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.

Jeżeli interesuje Cię porada prawna związana z tą tematyką, możesz skorzystać z formularza zapytania prawnego.

Sprzedawca nie ma obowiazku przyjąć do zwrotu rzecz niewadliwą

Kategoria: Prawo cywilne
Słowa kluczowe: umowa sprzedaży

Proszę o podanie podstawy prawnej, która stanowi, że sprzedawca może odmówić mi przyjęcia zwrotu pełnowartościowego towaru kupionego w siedzibie przedsiębiorstwa. Towar nie ma wad, kupiony był 3 dni temu, ale po zakupie stwierdziłem że nie odpowiada moim gustom. Sprzedawca odmówił przyjęcia towaru i zwrotu pieniędzy.

Brak jest jakichkolwiek regulacji nakazujących przedsiębiorcy przyjęcie zwrotu pełnowartościowego towaru. Ustawodawca nie zamieścił żadnego przepisu wprost odnoszącego się do takiej sytuacji. Jedyny przepis jaki zasadniczo traktuje o braku odpowiedzialności sprzedawcy, to art. 7 ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku, o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym, sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.
Ustawodawca zastosował odmienne uregulowanie, wskazując na sytuacje, w których kupującemu przysługuje prawo do odstąpienia od umowy, np. zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU nr 22, poz. 271 z późniejszymi zmianami) możemy odstąpić od umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa (np. zakup od akwizytora, na prezentacji podczas wycieczki), lub na odległość (m.in. sprzedaż wysyłkowa, zakupy przez Internet). Kupującemu także przysługują uprawnienia żądania obniżenia ceny sprzedaży, żądania zamiany rzeczy wadliwej na rzecz wolną od wad, albo prawo do odstąpienia od umowy, w przypadku korzystania z uprawnień wynikających z tytułu rękojmi (art. 556 i następne kodeksu cywilnego). Odpowiedzialność sprzedawcy za wydanie towaru niezgodnego z umową została określona także przepisami ww. ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
 
Reasumując, jeżeli towar jest pełnowartościowy i nie został sprzedany poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość, to nie może Pan odstąpić od umowy sprzedaży jaką Pan zawarł.
 
Porady prawne
Pobierz odpowiedni wzór dokumentu
Data: 2008-10-17
Autor/źródło: Zespół serwisu SerwisPrawa.pl
Kategoria: Prawo cywilne
Słowa kluczowe: umowa sprzedaży
Redakcja serwisu zastrzega, iż udzielane odpowiedzi na pytania prawne nie są i nie mogą być traktowane jako porady prawne. Osoby udzielające odpowiedzi i redakcja SerwisPrawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z zastosowania się do opublikowanych treści. Wszelkie materiały z zakresu prawa znajdujące się na stronach SerwisPrawa.pl mają jedynie na celu popularyzowanie wiedzy o instytucjach prawnych oraz możliwościach ich praktycznego zastosowania.
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
® 2008 - 2022 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.