Przepisy prawne, które regulują materię związaną z rejestracją pojazdu, wyrejestrowaniem pojazdu, wydawaniem i wymianą odpowiednich dokumentów pojazdu określone zostały w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym a także w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów. Rejestracja pojazdu, wyrejestrowanie lub inne czynności związane z wydawaniem dokumentów pojazdu stanowi decyzją administracyjną, a więc powinna być załatwiona bez zbędnej zwłoki. Co do zasady sprawa taka powinna być załatwiona w terminie nie dłuższym niż 30 dni. Rejestracji pojazdu dokonuje się w Wydziale Komunikacji, z zachowaniem procedury rejestracji czasowej z urzędu trwającej do 30 dni z możliwością jednorazowego przedłużenia na okres 14 dni. Stronie przysługuje odwołanie od decyzji, które wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.