- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesWychowanie w trzeźwości

    Wychowanie w trzeźwości

    Zaprojektowane uchylenie pkt 3 w art. 2 ust. 1 wynika z faktycznej trudności realizacji przepisu dotyczącego kształtowania polityki społecznej w zakresie ustalania odpowiedniego poziomu i właściwej struktury produkcji napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w kraju – w dobie funkcjonowania gospodarki rynkowej. Pozostałe zmiany dotyczące art. 2 oraz zmiana w art. 3 ust. 1 mają na celu uregulowanie kwestii finansowania działań realizowanych w ramach Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz kręgu podmiotów odpowiedzialnych za realizację tych działań. Bardzo ważną zmianą jest wprowadzenie upoważnienia Rady Ministrów do przyjmowania Narodowego Programu w drodze rozporządzenia. Jest to analogiczne rozwiązania do przyjętego dla Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii przyjmowanego rozporządzeniem Rady Ministrów.

    Uzupełnienie art. 3 ust. 2 o pkt 6a uzasadnione jest faktem, że pomoc osobie uzależnionej powinna być zintegrowana z pomocą całej rodzinie, bowiem uzależnienie powoduje szkody i zaburza funkcjonowanie wszystkich członków rodziny. Przepis ten pozwala jednoznacznie wskazać, że przedmiotem działań Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest zwiększenie dostępności pomocy dla całej rodziny, w której występuje problem uzależnienia od alkoholu.

    Zaprojektowane przepisy mają również na celu poprawę funkcjonowania gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Ze względu na istotne różnice w zakresie kwalifikacji członków komisji proponuje się określenie rozporządzeniem ministra właściwego do spraw zdrowia ramowego programu szkolenia, które powinien ukończyć członek komisji oraz czasu na realizację poszczególnych bloków tematycznych w ramach tego programu. Wprowadzono również propozycję przepisu, z którego wynika, że gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych działa na podstawie regulaminu zatwierdzanego przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Ponadto z uwagi na fakt, iż w około 3/4 rodzin z problemem alkoholowym dochodzi do aktów przemocy zobligowano gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych do podejmowania w ramach procedury zobowiązania do poddania się leczeniu odwykowemu działań zmierzających do ustalenia czy osoba, będąca przedmiotem tego postępowania przyczynia się do niewydolności rodziny w zakresie pełnienia przez nią funkcji rodzicielskich a także czy stosuje przemoc wobec członków rodziny. W razie wystąpienia podejrzeń, co do występowania przemocy w rodzinie z problemem alkoholowym gminna komisja zobowiązana została do podjęcia interwencji przez zawiadomienie właściwych organów, instytucji lub organizacji oraz inicjuje organizowanie pomocy ofiarom przemocy. Należy zatem zauważyć, iż projektodawca nakłada na gminną komisję jedynie obowiązek wstępnego ustalenia podejrzenia występowania w danej rodzinie aktów przemocy domowej i następnie przekazania sprawy podmiotowi profesjonalnie zajmującemu się prowadzeniem działań w przedmiotowym obszarze.

    Kolejna zmiana wprowadza dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze wyłącznie w godzinach między 23.00, a 6.00. Zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu. Jest to propozycja powrotu do poprzedniej regulacji. Zaproponowano także dostosowanie treści przepisu zabraniającego sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie szkół do innych przepisów prawa. Proponuje się również wprowadzenie zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych (podczas trwania imprez sportowych) oraz w handlu obwoźnym i obnośnym. Celem wprowadzenia tego przepisu jest poprawa bezpieczeństwa na stadionach, szczególnie podczas imprez sportowych o charakterze masowym.

    Propozycja zmiany art. 47 ustawy wprowadza możliwość zastosowania środków przymusu bezpośredniego wobec osób, które będąc podejrzane o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia w stanie po spożyciu alkoholu odmawiają poddania się badaniu na zawartość alkoholu w organizmie. Ponadto z uwagi na fakt, iż dotychczasowe upoważnienie do wydania aktu wykonawczego nie zawierało 43 wytycznych co stoi w sprzeczności z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. nr 78, poz. 483, z późn. zm.), za celowe uznano dokonanie zmiany w powyższego upoważnienia.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE