- Reklama -
czwartek, 18 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRejestracja małżeństwa zawartego za granicą

    Rejestracja małżeństwa zawartego za granicą

    Warto wiedzieć, iż małżeństwo można także zarejestrować za pośrednictwem konsulatu. Takie rozwiązanie jest jednak bardziej kosztowne i czasochłonne niż w przypadku bezpośredniej rejestracji. Wniosek taki kierowany jest do Urzędy Stanu Cywilnego ostatniego miejsca zamieszkania osoby w Polsce. Osoby, które nigdy nie posiadały miejsca pobytu w Polsce, wniosek składają za pośrednictwem konsulatu do Urzędu Stanu Cywilnego m.st. Warszawy, gdzie z uwagi na dużą liczbę składanych wniosków czas oczekiwania na rejestrację może być bardzo długi.
     
    Rejestracji dokonuje się na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Może to nastąpić przez:
    • wpisanie zagranicznego aktu stanu cywilnego,
    • odtworzenie aktu stanu cywilnego – w wypadku, gdy nie można uzyskać zagranicznego odpisu aktu małżeństwa,
    • zarejestrowanie małżeństwa, które nie zostało zgłoszone za granicą.
    Wniosek o wpisanie zagranicznego aktu małżeństwa kieruje się do kierownika USC:
    • właściwego ze względu na miejsce zamieszkania,
    • właściwego ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania – jeśli wnioskodawca nie ma w kraju aktualnego miejsca zamieszkania,
    • m.st. Warszawy – jeśli wnioskodawca nigdy nie miał w kraju miejsca zamieszkania lub jeżeli wniosek składa konsul.
     
    Do wniosku należy dołączyć dokument zagraniczny wraz z jego tłumaczeniem, dokonanym przez polskiego konsula lub tłumacza przysięgłego oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej – nie dotyczy to jednak przypadków, w których wniosek składany jest za pośrednictwem polskiego konsula, za pobraniem opłaty konsularnej. Dowód wpłaty należy dołączyć nie później niż w ciągu 3 dni od chwili złożenia wniosku. W wypadku zarejestrowania zagranicznego aktu małżeństwa opłata wynosi 50 zł. Opłata skarbowa od decyzji o odtworzeniu aktu małżeństwa lub jego zarejestrowaniu wynosi 39 zł. Dokumenty składane wraz z wnioskiem pozostają w urzędzie stanu cywilnego. Kierownik USC może wydać poświadczoną kserokopię złożonych dokumentów.
     
    W sytuacji, gdy obywatel polski zawierający małżeństwo za granicą nie złożył oświadczenia w sprawie swojego nazwiska, może je złożyć wraz z wnioskiem o wpisanie aktu małżeństwa do polskiej księgi małżeństw. W wypadku małżeństwa zawartego przez obywateli polskich, mogą oni również złożyć oświadczenie o nazwisku dzieci zrodzonych z tego małżeństwa. Takie oświadczenie można złożyć również w wypadku małżeństwa mieszanego.
    Za niezarejestrowanie małżeństwa za granicą nie jest przewidziana grzywna. Natomiast obowiązkiem, który każdy powinien dopełnić jest zaktualizowanie zgłoszenia identyfikacyjnego składanego we właściwym urzędzie skarbowym. W przypadku zmiany nazwiska należy zaktualizować ww. zgłoszenie.
    Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, mają na dokonanie aktualizacji 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Obowiązuje ich formularz NIP-3. Formularze są dostępne w urzędach skarbowych, a także na stronie Ministerstwa Finansów. Natomiast osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą, są zobowiązane dokonać zgłoszenia nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Robią to na formularzu NIP-1. Formularze są dostępne w urzędach skarbowych, a także na stronie Ministerstwa Finansów.
    Za niezaktualizowanie zgłoszenia identyfikacyjnego albo podanie w nim niepełnych lub niezgodnych ze stanem rzeczywistym danych grozi kara grzywny w wysokości od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Minimalne wynagrodzenie w roku 2010 wynosi 1317 zł brutto.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE