- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaKarty płatniczePłacisz kartą i zostałeś oszukany - możesz liczyć na pomoc banku

    Płacisz kartą i zostałeś oszukany – możesz liczyć na pomoc banku

    Płatność kartą warto wybierać jeśli płacimy za drogi towar czy usługę, które otrzymamy z pewnym opóźnieniem. Dla przykładu jeśli płacimy za wyjazd wakacyjny, nie wiemy jeszcze czy hotel w jakim będziemy mieszkać będzie tak wygodny jak to wynika z ulotki reklamowej. Może się także zdarzyć, że w sklepie internetowym kupimy drogi sprzęt RTV, a w przesyłce otrzymamy coś zupełnie innego niż zamawialiśmy. W przypadku tego typu problemów możemy liczyć na pomoc banku w odzyskaniu pieniędzy, ale jedynie pod warunkiem, że zapłaciliśmy za dany produkt kartą. 

    Jak to jednak możliwe, że bank może oddać nam pieniądze, skoro wina leży nie po jego stronie lecz po stronie nieuczciwego sprzedawcy? Organizacje płatnicze stworzyły specjalne regulacje chroniące posiadaczy kart. Dzięki nim transakcje dokonane kartą mają charakter odwracalny. Takie odwrócenie transakcji to właśnie usługa chargeback.

    Aby liczyć na taką pomoc należy jednak przestrzegać pewnych zasad. Przede wszystkim należy podjąć próbę kontaktu ze sprzedającym czy usługodawcą i domagać się zwrotu środków lub naprawienia szkody. Jeśli otrzymamy odpowiedź odmowną lub nie otrzymamy żadnej odpowiedzi, dopiero wtedy należy złożyć reklamację w banku, którzy wydał kartę. Należy w niej opisać zaistniałą sytuację. Jako załącznik warto przedstawić kopię umowy lub inne dokumenty potwierdzające przebieg wydarzeń. Warto także udokumentować nasz wcześniejszy kontakt ze sprzedawcą. Dowodem na to może być np. kopia wysłanej reklamacji lub billing pokazujący, że próbowaliśmy wyjaśnić sprawę telefonicznie. 

    Dobre udokumentowanie zaistniałej sytuacji znacznie zwiększa szanse na to, że bank zwróci nam pieniądze. Warto więc zbierać dowody zakupu oraz historię komunikacji z kontrahentami.

     

     

    W jakich przypadkach można liczyć na usługę chargeback?

    1. Gdy klient nie dokonywał transakcji

    ·         kradzież/zgubienie/przejęcie karty

    ·         skimming (nielegalne skopiowanie karty)

    ·         transakcje internetowe

    1. W przypadku błędów przy przetwarzaniu transakcji

    ·         wielokrotne obciążenie

    ·         transakcja nieudana

    ·         zapłata w inny sposób

    ·         błędna kwota transakcji

    ·         brak zwrotu na rachunku

    1. Przy reklamacjach związanych z towarem bądź usługą

    ·         odwołana rezerwacja np.: w hotelu

    ·         towar niedostarczony/niezgodny z umową

    ·         usługa niewykonana

    Opracowanie własne na podstawie informacji BZ WBK

     

    Jarosław Sadowski

    Główny Analityk firmy Expander

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE