- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiPłacę w terminie: nieopłacona faktura to problem z fiskusem

    Płacę w terminie: nieopłacona faktura to problem z fiskusem

    Tax Care wspierając koncepcję terminowego regulowania zobowiązań, w ramach cyklu „Płacę w terminie” przypomina, że firmy, które mają długi muszą od tego roku liczyć się z konsekwencjami podatkowymi niespłaconych zobowiązań. Nawet w przypadku, gdy zarówno VAT, jak i podatek dochodowy rozliczane są memoriałowo (czyli bez względu na przebieg płatności; istotna jest data dokonania i zaksięgowania transakcji), może pojawić się konieczność podwyższenia kwoty zobowiązania na rzecz fiskusa.

    VAT wróci do fiskusa po 150 dniach
    Przedsiębiorca, który rozlicza VAT ma prawo do zmniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych, o ile ma to związek z wykonywaniem przez niego czynności podlegających opodatkowaniu niezależnie od uregulowania płatności. Wyjątek dotyczy przedsiębiorców rozliczających się metodą kasową lub nabywających towary lub usługi od takich firm. W takich przypadkach prawo do odliczenia uzależnione jest od momentu uregulowania należności.
    Przedsiębiorca, który dokonał odliczenia, ale nie uregulował należności wynikającej z faktury, musi uważać i pilnować terminu 150-dniowego, liczonego od dnia, w którym upłynął termin płatności (określony na fakturze albo umowie). Co ważne, dotyczy to także tych należności, które powstały jeszcze w 2012 r., jednak 150. dzień upłynął (upłynie) w tym roku. W takiej sytuacji konieczne jest skorygowanie podatku należnego w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym upłynął 150. dzień od terminu płatności. Niewykonanie tego obowiązku zagrożone jest ustaleniem przez fiskusa sankcji w postaci dodatkowego zobowiązania w wysokości 30% podatku wynikającego z nieuregulowanych faktur, który nie został skorygowany.


    Lepiej późno niż wcale

    Można jednak uniknąć zarówno konieczności korygowania, jak też i zagrożenia 30-proc. sankcją, regulując faktury. Ostatnim momentem na to jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150. dzień. Jeżeli także w tym terminie firmie nie uda się wyjść z długów, powinna dokonać korekty i obniżyć podatek naliczony. Istnieje bowiem możliwość późniejszego „naprawienia” takiego działania. Jeżeli bowiem przedsiębiorca w późniejszym czasie ureguluje swoje długi przysługuje mu prawo do dokonania korekty w drugą stronę – czyli tym razem zwiększającej odliczenie, za okres w którym należność zapłacił (w przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części). Nie do odzyskania jest natomiast 30-proc. sankcja.

    …i bez kosztów
    Podobna motywacja do terminowego regulowania zobowiązań wobec kontrahentów znajduje się także na gruncie podatków dochodowych (PIT i CIT). Mają one zastosowanie do kosztów, które zostały poniesione od początku 2013 roku. Tu jednak firmy z opóźnieniami odczują konsekwencje znacznie szybciej. W przypadku bowiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku lub umowy) i nieuregulowania jej w terminie 30 dni od daty płatności, przedsiębiorca będzie zobowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z nieopłaconej należności. Firmy, które mają dłuższe terminy płatności niż 60 dni, gdy nie uregulują należności w ciągu 90 dni, są zobowiązane do zmniejszenia kosztów. Co ważne, termin 90 dni w ich przypadku liczy się od dnia zaliczenia danej pozycji do kosztów uzyskania przychodów, a nie od upływu terminu płatności. Oznacza to, że w tym przypadku może się zdarzyć sytuacja, w której termin płatności jeszcze nie upłynie (będzie wynosił np. 120 dni), jednak po 90 dniach i tak trzeba taką fakturę usunąć z kosztów.

    Jeżeli po dokonaniu zmniejszenia kosztów przedsiębiorca ureguluje zobowiązanie na rzecz kontrahenta, to w tym miesiącu ponownie zwiększy koszty uzyskania przychodów o kwotę z faktury.

    Cykl „Płacę w terminie” jest elementem stworzonej przez Grupę Idea Banku (do której należy Tax Care) kampanii „Ideały Biznesu” promującej najlepsze biznesy, w tym m.in. podmioty, które należycie wywiązując się ze swoich zobowiązań wspierają polską gospodarkę. Firmy te mogą otrzymać darmowy certyfikat potwierdzający solidność płatniczą oraz statuetkę „Ideał Biznesu”. W programie nagrodzeni będą też przedsiębiorcy legalnie zatrudniający pracowników oraz start-upy. Wyróżnione firmy otrzymają specjalne narzędzia wspierające ich rozwój, w tym m.in. materiały promujące firmę jako wiarygodnego partnera. Program został stworzony przy współudziale Krajowego Rejestru Długów oraz magazynu „Forbes”. Jego patronami są ponadto Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowa Izba Gospodarcza, „Newsweek”, „Pierwszy Milion”, „Puls Biznesu” oraz Radio Zet.

    Szczegółowe informacje o programie.


    Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE