- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiTrzy sposoby rozliczenia zakupu licencji w kosztach podatkowych

    Trzy sposoby rozliczenia zakupu licencji w kosztach podatkowych

    Prowadzenie działalności gospodarczej niejednokrotnie wymaga zakupu licencji np. specjalistycznego oprogramowania komputerowego.  Choć wydatki, poniesione w związku z jej zakupem, z zasady zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu, to jednak nie zawsze można będzie ująć je jednorazowo w kosztach firmy. Licencje zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych
    Nabywając licencję trzeba mieć świadomość, że może ona stanowić wartość niematerialną i prawną, w przypadku której rozliczenie zakupu w kosztach będzie wymagało rozpisania w czasie poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne.  Amortyzacji podlegają bowiem m. in. nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok. Oznacza to, że gdy przedsiębiorca zamierza wykorzystywać nabytą licencję na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (albo oddać do używania na podstawie np. umowy licencyjnej (sublicencji)) przez co najmniej rok, to w zasadzie nie może wydatku zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu.

    Nabyte licencje należy ująć w takiej sytuacji w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz rozliczenie poniesionego wydatku w czasie, dokonując odpisów amortyzacyjnych.


    Ale można też jednorazowo do kosztów
    Możliwość jednorazowego rozliczenia wydatku
    na nabycie licencji, która ma być wykorzystywana dłużej niż rok (a więc stanowiącej wartość niematerialną i prawna) mają natomiast przedsiębiorcy, którzy nabyli licencje o wartości nieprzekraczającej 3,5 tys. zł. Mogą oni bowiem zdecydować się na jednorazową amortyzację w miesiącu oddania do używania lub miesiącu następnym.

    Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedsiębiorca wie, że z zakupionej licencji będzie korzystał krócej niż rok (czyli nie stanowi ona wartości niematerialnej i prawnej). W takim przypadku może bowiem wydatek zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu. Ważne jest jednak, by w takich prognozach się nie pomylić – w przeciwnym razie należy się liczyć z koniecznością dokonania korekty i zapłacenia odsetek.


    Elżbieta Węcławik, Tax Care
    Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE