- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaMajątek i pieniądzeWymieniasz kasę fiskalną? Uważaj, żeby nie utracić ulgi

    Wymieniasz kasę fiskalną? Uważaj, żeby nie utracić ulgi

    Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży towarów lub świadczący usługi, których wykonywanie podlega opodatkowaniu VAT, o ile nie korzystają ze zwolnienia, to są zobowiązani do stosowania kasy fiskalnej. Zakup urządzenia rejestrującego to wydatek rzędu 600 zł a 1 tys. zł (choć są także droższe), przepisy prawa podatkowego przewidują możliwość uzyskania częściowej refundacji kwoty poniesionej z tego tytułu. Przedsiębiorcy mogą bowiem, odliczyć od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku)  ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu netto,  przy czym należy pamiętać, że górna granica odliczenia wynosi  700 zł.Warunki odliczenia wydatków na zakup kasy fiskalnej
    Warunki odliczenia od podatku należnego, a także zwrotu kwoty poniesionej w związku z nabyciem kasy fiskalnej zostały określone w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie odliczenia i zwrotu wydatków na zakup kas rejestrujących. Aby móc ubiegać się o częściową refundację zakupu kasy fiskalnej koniecznym jest złożenie do naczelnika urzędu skarbowego pisemnego zgłoszenia, określające liczbę urządzeń, wraz z informacją na temat przewidywanego miejsca ich użytkowania.

    Należy przy tym pamiętać, że wniosek ten należy złożyć jeszcze przed rozpoczęciem ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.  Ponadto należy zachować dowód zapłaty całej należności z tytułu nabycia kasy fiskalnej.


    Niekiedy kwotę refundacji trzeba zwrócić

    W przypadku, gdy przedsiębiorca w momencie odliczenia ulgi spełniał wszystkie określone przepisami warunki, to w niektórych sytuacjach może on być zmuszony do zwrotu tej kwoty. Dzieje się tak, w przypadku wystąpienia w okresie 3 lat, licząc od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu, objętej ulgą, kasy fiskalnej, zdarzeń określonych w artykule 111 ust. 6 ustawy
    o VAT oraz we wspomnianym rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych  na zakup kas rejestrujących.


    Zaprzestanie używania kasy rejestrującej

    Konieczność zwrotu odliczenia pojawia się niejednokrotnie w przypadku trwałego zaprzestanie używania kasy rejestrującej, spowodowanego jej wymianą na skutek awarii. Należy jednak pamiętać, że o powstaniu obowiązku zwrotu ulgi przesądza z zasady zakres uprawnień gwarancyjnych, z których skorzystał nabywca kasy fiskalnej w związku z zaistniałą awarią.

    W sytuacji, gdy konieczna będzie wymiana urządzenia rejestrującego na nowe, to spowoduje to trwałe zaprzestanie używania „starej” kasy i obowiązek zwrotu ulgi. Natomiast w przypadku, w którym kasa rejestrująca została oddana do naprawy, polegającej na usunięciu usterki, to jej czasowe wyłączenie z ewidencjonowania sprzedaży, nie powoduje obowiązku zwrotu dofinansowania.
    Warto w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z interpretacją Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 marca 2011 r. (sygnatura akt ITPP1/443-1247/10/AJ), konieczności zwrotu odliczonej kwoty ulgi na nabycie kasy fiskalnej, nie powoduje jednak naprawa polegająca na wymianie modułu fiskalnego kasy.


    Elżbieta Węcławik, Tax Care
    Dorota Kępka, księgowa Tax Care

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE