- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej

    Nowe obowiązki PARP

    Zmiana regulacji odwołującej się do definicji mikro, małego oraz średniego przedsiębiorcy wynika z przedłużenia obowiązywania rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE o pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), zmienionego rozporządzeniem nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004). Przedłużenie obowiązywania powyższego rozporządzenia nastąpiło na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1976/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. do dnia 30 czerwca 2008 r. Koniecznym było także odwzorowanie w ustawie o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zmian wynikających z wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984) oraz nowelizacji ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.). Nowe zadania PARP wynikają z następujących dokumentów: Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, którego projekt został przyjęty przez RM w dniu 19 grudnia 2006 r., Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, którego projekt został przyjęty przez RM w dniu 29 listopada 2006 r. oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, którego projekt został przyjęty przez RM w dniu 30 stycznia 2007 r. Wszystkie te programy stanowią realizację Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia – dokumentu strategicznego określającego priorytety wykorzystania funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 i zatwierdzonego przez Komisję Europejską w maju 2007 r.

    Szerszy zakres obowiązków PARP wynika z wytycznych zawartych w przyjętych przez Radę Ministrów Programach Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki oraz Rozwój Polski Wschodniej. Zmiana zakłada dodanie art. 2a do ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275), który wymienia najważniejsze zadania Agencji. Projekt nowelizacji przewiduje, że Agencji zostaną powierzone nowe zadania dotyczące działalności innowacyjnej, wspierania rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców, przedsiębiorców także badania roli mikro, małych i średnich firm oraz analizy barier ich rozwoju. W przypadku, gdy projekt nowelizacji ustawy wejdzie w życie obowiązkiem PARP będzie również analizowanie administracyjnych, prawnych i finansowych barier rozwoju mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.

    Ustawodawca przewidział również wsparcie finansowe, które będzie adresowane m.in. do: przedsiębiorców i osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą, jednostek samorządu terytorialnego, partnerów społecznych organizacji pracodawców i organizacji związkowych, organów administracji rządowej, jednostek naukowych. Zgodnie z zaproponowanymi przepisami, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorc zości będzie mogła udzielać pomocy finansowej, która będzie wykorzystywana na ochronę i realizację prawa własności przemysłowej oraz popularyzację wiedzy na temat własności intelektualnej. Wsparcie dotyczące ochrony prawa własności przemysłowej będzie obejmowało koszty przygotowania przez rzecznika patentowego zgłoszonego wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego. Pomoc finansowa na popularyzację wiedzy z zakresu własności intelektualnej w przedsiębiorstwach będzie kierowana do podmiotów działających na rzecz innowacyjności, wzrostu konkurencyjności oraz rozwoju gospodarczego. Udzielanie pomocy finansowej zostanie przeznaczone również na wzmacnianie potencjału podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego, innowacyjności, zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców oraz realizację przedsięwzięć w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej.

    W ramach PO Rozwój Polski Wschodniej PARP będzie dofinansowywać m.in. działania inwestycyjne dotyczące: parków przemysłowych, technologicznych, usług informacyjno-komunikacyjnych, rozwoju bazy dydaktycznej i badawczej szkolnictwa wyższego, promocji i współpracy województw Polski Wschodniej, transportu miejskiego, budowy i modernizacji ważnych odcinków dróg i obwodnic w tym regionie. Nowym rozwiązaniem w projekcie jest możliwość umarzania podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą określonych należności pieniężnych, odraczania terminu ich spłaty oraz rozłożenia płatności całości lub części należnej kwoty na raty. Jest to rezultatem tego, iż w wielu sytuacjach koszty dochodzenia tych należności przewyższają wartość samego roszczenia. W przypadku, gdy kwota umorzenia będzie przekraczać 5 tys. zł, zgodę na umorzenie musi wyrazić minister gospodarki.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE