- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesNowe przepisy dla sprzedawców i producentów zabawek

    Nowe przepisy dla sprzedawców i producentów zabawek

    Nowa definicja zabawki

    Dotychczas za zabawki były uznawane tylko produkty specjalnie zaprojektowane i przewidziane do zabawy. Natomiast zgodnie z nowymi przepisami zabawka to wyrób zaprojektowany lub przeznaczony do zabawy oraz taki, który ze względu na swoje cechy charakterystyczne lub wygląd może być użyty do zabawy przez dzieci w wieku poniżej 14 lat. Definicja zabawki została rozszerzona. Przykładem produktu nieprzeznaczonego wyłącznie do zabawy, a jednak klasyfikowanego jako zabawki są breloczki z maskotkami.

     

     

    Rozporządzenie wprowadza zmiany także w sposobie definiowania innych produktów służących do zabawy. Czy deskorolka to zabawka czy sprzęt sportowy? Zgodnie z nowymi regulacjami zależy to od wagi dziecka. Zgodnie z wchodzącymi dziś w życie regulacjami, sprzęt sportowy przeznaczony dla dzieci o wadze poniżej 20 kg jest zabawką. Przykładowa deskorolka będzie w rozumieniu nowego prawa zabawką tylko wtedy, jeśli będzie przeznaczona dla dziecka ważącego mniej niż 20 kg. Powinna wówczas posiadać deklarację zgodności i oznaczenia odnoszące się do zabawek. Oznacza to, ze przekroczenie kryterium wagowego klasyfikuje produkt do kategorii sprzętu sportowego, który podlega innym przepisom. To kolejny z przykładów zmian w zakresie definicji zabawki, które przyniosło wchodzące w życie rozporządzenie.

     

    Informacje na opakowaniach zabawek

    „Zawiera substancje zapachowe mogące powodować alergie”- to zupełnie nowy rodzaj ostrzeżenia, który zgodnie z przepisami musi pojawić się na zabawkach zapachowych, czyli na przykład na grach, których celem jest ułatwienie dziecku rozróżnianie zapachów lub smaków. Nie może zabraknąć go także na kosmetykach dla dzieci. Co więcej, na opakowaniach produktów, które zawierają substancje zapachowe będzie musiała pojawić się także informacja o rodzaju użytych związków, np. wyciągu z mchu dębowego. Dodatkowo wszyscy producenci zabawek będą musieli przestrzegać bardziej restrykcyjnych limitów szkodliwych substancji. Przedsiębiorcy mają dwa lata na dostosowanie się do obowiązków dotyczących przestrzegania nowych limitów.

     

    Analiza zagrożeń

    Kolejnym nowym obowiązkiem jest konieczność przeprowadzenia przez producenta przed wprowadzeniem zabawki do obrotu analizy zagrożeń, które zabawka może stwarzać oraz dokonanie oceny ewentualnego narażenia na takie zagrożenia. Oznacza to, że już na etapie projektowania producent powinien zapobiegać lub minimalizować potencjalne zagrożenia.

     

    Deklaracja zgodności

    Wszystkie zabawki sprzedawane w Polsce muszą posiadać znak CE. Potwierdza on, że produkt jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa obowiązującymi w Unii Europejskiej. Jednakże, aby producent mógł oznaczyć zabawkę znakiem CE, musi ona spełniać szereg wymogów odnośnie m.in. wytrzymałości, konstrukcji czy materiałów. Od dnia 20 lipca 2011 r. nowe regulacje nakładają na wszystkich producentów zabawek obowiązek wystawienia deklaracji zgodności czyli dokumentu, w którym na własną odpowiedzialność deklarują, że wytworzona przez nich zabawka jest zgodna z zasadniczymi wymaganiami. Dotychczas przygotowanie deklaracji zgodności dla zabawek nie było obowiązkowe. Podstawą do wystawienia deklaracji zgodności jest dokumentacja techniczna procesu produkcji obejmująca np. projekt koncepcyjny czy wyniki obliczeń projektowych.

     

    Ponadto, nowe przepisy nakładają na producenta lub jego przedstawiciela w Polsce obowiązek przechowywania deklaracji zgodności zabawki przez 10 lat od chwili wprowadzenia jej do obrotu. W przypadku zabawek sprowadzanych z zagranicy cześć odpowiedzialności w tym zakresie przejmuje importer, który będzie miał obowiązek, przez 10 lat, umożliwić uprawnionym do kontroli organom dostęp do deklaracji zgodności. Dotychczas przepisy nie nakładały na importera takiego obowiązku.

     

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE