- Reklama -
wtorek, 16 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesMasz prawo wiedzieć - wywiad gospodarczy coraz popularniejszy

    Masz prawo wiedzieć – wywiad gospodarczy coraz popularniejszy

    Motorola i wywiad gospodarczy

    Uważa się, że pierwszą w pełni profesjonalną komórką wywiadu gospodarczego dysponował w latach 80. ubiegłego wieku koncern Motoroli. Pomysł szybko podchwycili najwięksi i tak pojęcie Competitive Intelligence na stałe weszło do słownika strategów odpowiedzialnych za kształtowanie polityki rozwoju przedsiębiorstw na całym świecie. Z biegiem czasu legalne zdobywanie informacji gospodarczych przestało być traktowane jako działanie zarezerwowane dla gigantów, obecnie dzięki lokalnym agencjom detektywistycznym taka usługa jest dostępna praktycznie dla każdego.

     

    Wywiad gospodarczy w Polsce

    Polscy przedsiębiorcy po raz pierwszy mieli styczność z wywiadem gospodarczym wykorzystywanym w celach komercyjnych tuż po reformie ustrojowej. Zachodnie firmy zaczęły badać rynek w celu poszukiwania kompetentnych i rzetelnych dostawców swoich usług oraz produktów. Z czasem zalety korzystania z dobrodziejstw wywiadu dostrzegli także rodzimi przedsiębiorcy – ten trend utrzymuje się do dzisiaj, dynamicznie pobudzony wskutek wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

    Jakich informacji dostarczy wywiad?

    Według informacji znalezionych na stronie detektyw24.net taka analiza konkurencji pozwala na kompleksowe sprawdzenie danego podmiotu pod kątem rzetelności i profilu wykonywanej działalności. Warto zaznaczyć, że jest to działanie wielowątkowe: wywiad gospodarczy jest nie tylko bronią przeciwko nieuczciwym działaniom konkurencji, ale także jest legalnym sposobem na zdobywanie informacji wrażliwych, mogących stanowić podstawę do określenia kierunku rozwoju przedsiębiorstwa zlecającego badanie. Inwigilacja zgodna z założeniami charakterystyki wywiadu gospodarczego jest działaniem w stu procentach legalnym i nie ma nic wspólnego z często błędnie porównywanym szpiegostwem przemysłowym. Dane, które można zebrać to między innymi:

    • informacje rejestrowe,
    • historia działalności danej firmy,
    • wytypowanie kluczowych kontrahentów,
    • określenie planów rozwoju, na przykład wraz ze wskazaniem źródeł finansowania inwestycji,
    • oszacowanie majątku firmy oraz poziomu jej ewentualnego zadłużenia,
    • określenie roli, jaką pełnią kluczowi decydenci,
    • określenie mocy produkcyjnych,
    • powiązania i relacje z branżą.

    Warto zauważyć, że znajomość danych, jak na przykład kluczowy dla konkurenta dostawca, może być niezwykle cenne z punktu widzenia ustalania przyszłej strategii rozwoju. Nie bez znaczenia jest również rola, jaką wywiad gospodarczy może pełnić w sytuacjach, gdy zleceniodawca poszukuje rzetelnego partnera w interesach zagranicznych – prześwietlenie potencjalnego kontrahenta pod kątem kondycji finansowej może oszczędzić wielu przyszłych problemów.
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE