- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesBędą jednolite wzory wniosków dla przedsiębiorców

    Będą jednolite wzory wniosków dla przedsiębiorców

    Centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD)

    Zgodnie z projektem wzory wniosków w postaci elektronicznej będą zamieszczone w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD), umieszczonym na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP), na BIP organu odpowiedzialnego za opracowanie wzoru, na stronie internetowej Punktu Kontaktowego (ePK). Wzory wniosków będą dokładnie określać, jakie wymagania określone w przepisach prawa, musi spełnić przedsiębiorca. Będą również zawierać wskazania, które niezbędne dokumenty powinny być dołączone do wniosku. Zdaniem projektodawców, przyspieszy to znacząco realizację procedury, oszczędzi czas przedsiębiorców i ograniczy liczbę wezwań do uzupełnienia braków.

    Wniosek w formie elektronicznej lub papierowej

    Projekt przewiduje, że przedsiębiorca, w zależności od swojego wyboru, będzie mógł złożyć ustandaryzowany wniosek zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej (po uprzednim jego wydrukowaniu). Wnioski w formie elektronicznej będą przesyłane na elektroniczną skrzynkę podawczą właściwego organu. Wnioskodawca otrzyma poświadczenie odbioru pisma na adres elektroniczny, wskazany we wniosku. Wnioski będą mogły być również złożone osobiście lub wysłane listem poleconym. Organ właściwy w danej sprawie zostanie zobowiązany do potwierdzenia tożsamości składającego wniosek i potwierdzenia przyjęcia go za pokwitowaniem.

    68 projektów wzorów wniosków

    W ramach projektu zostanie udostępnionych 68 projektów wzorów wniosków do procedur administracyjnych określonych w 21 ustawach. Będzie więc np. nowy wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, wzór zgłoszenia rozbiórki obiektów budowlanych, wzór zgłoszenia czasowego świadczenia usług detektywistycznych, wzór wniosku o wydanie zezwolenia wodnoprawnego, wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego itd. 

    Ułatwienia procedur drogą elektroniczną

    Projektodawcy, w celu pełnej elektronizacji procedur, proponują także likwidację zbędnych załączników dołączanych do wniosków, np. poprzez włączenie oświadczeń składanych wraz z wnioskami do treści tych wniosków. Przewiduje się również usunięcie słów niewskazanych z punktu widzenia elektronizacji procedur, np. słowa „pisemnie”, które powoduje brak możliwości złożenia pisma drogą elektroniczną.

    Skutki regulacji

    Jak przewidują projektodawcy, określenie wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych ma przyczynić się do usprawnienia e-administracji, wpłynąć pozytywnie na szybkość postępowań i efektywność procedur administracyjnych oraz zmniejszyć obciążenia administracyjne obywateli i przedsiębiorców. Standaryzacja wzorów pism jest także elementem niezbędnym dla docelowej elektronizacji procedur administracyjnych. Ponadto projekt jest również związany z realizacją przyjętych przez Polskę zobowiązań wynikających z Dyrektywy 2006/123/WE o usługach na rynku wewnętrznym, która zakłada ograniczenie do niezbędnego minimum formalności oraz uproszczenie procedur administracyjnych. 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE