- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesEkologiczny transport

    Ekologiczny transport

    Ministrowie Środowiska Państw Członkowskich Unii Europejskiej przyjęli zapisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady określającego normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych. Porozumienie zawarto podczas posiedzenia Rady Unii Europejskiej ds. Środowiska, która odbyła się dnia 20 grudnia 2010 roku w Brukseli. Celem regulacji będzie nałożenie na producentów tego typu pojazdów obowiązku zmniejszenia średniego poziomu emisji CO2 pochodzących z nowych lekkich samochodów dostawczych do 175 g/km począwszy od roku 2014 stopniowo do roku 2017. Oznacza to, że w 2014 roku 70% samochodów będzie musiało spełniać odpowiedni poziom emisji CO2, natomiat w kolejnych latach udział procentowy pojazdów będzie wzrastał następująco: 75% w roku 2015; 80% w roku 2016; 100% w roku 2017.
    Przepisy rozporządzenia przewidują również wprowadzenie systemu polegającego na promowaniu producentów wprowadzających na rynek samochody emitujące poniżej 50 gCO2/km, czyli tzw. superkredytów. Równocześnie producenci, którzy nie będą spełniać obowiązków wynikających z przepisów, produkujący pojazdy przekraczające poziom emisji CO2, narażeni będą na ponoszenie opłat z tego tytułu. Po długich negocjacjach pomiędzy Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską i Radą Unii Europejskiej, Ministrowie uczestniczący w posiedzeniu Rady UE ds. Środowiska zgodzili się przyjąć cel długoterminowy od roku 2020 dla nowych lekkich samochodów dostawczych w wysokości 147 gCO2/km.
    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady określającego normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz obniżenia poziomów emisji CO2 pochodzących z lekkich pojazdów samochodowych wspomagać będzie zbliżenie się do ogólnego celu wspólnotowego ograniczenia emisji do 120 gCO2/km do roku 2012, zapisanego w Komunikacie Komisji Europejskiej do Rady i Parlamentu Europejskiego – Wyniki przeglądu wspólnotowej strategii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Ponadto, uzupełni wcześniej wprowadzone rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 443/2009 z 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych, które ustala średni poziom emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych w wysokości 130 g CO2/km, zaś począwszy od 2020 r., w wysokości 95 g CO2/km. Planowane jest także wprowadzenie rozporządzenia dotyczącego ograniczania emisji CO2 z samochodów ciężkich.
    Przyjęcie przedmiotowego rozporządzenia stworzy jasną perspektywę dla producentów lekkich samochodów dostawczych. Będzie to impuls do zintensyfikowania prac badawczo-rozwojowych mających na celu stworzenie innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych wykorzystywanych przy produkcji bardziej ekologicznych pojazdów.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE