- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesUstawa o podpisach elektronicznych przyjęta przez rząd

    Ustawa o podpisach elektronicznych przyjęta przez rząd

    Zgodnie z przepisami projektu ustawy będą obwiązywać trzy rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły, zaawansowany i kwalifikowany. Podpis zwykły to podpis niekwalifikowany, zgodny z dotychczas obowiązującym prawem. Podpis zaawansowany jest połączony z kwalifikowanym certyfikatem lub certyfikatem innego rodzaju. Może być składany zarówno z użyciem bezpiecznego urządzenia do składania e-podpisu, jak i bez takiego urządzenia. Urządzeniem do składania podpisu zaawansowanego może być skonfigurowany sprzęt lub oprogramowanie używane do wykorzystania danych służących do składania podpisu. Taki podpis, zgodnie z projektem ustawy, będą mogły składać osoby fizyczne i prawne. Będzie on przyporządkowany wyłącznie podpisującemu, co umożliwi jego identyfikację, oraz powiązany z danymi, do których się odnosi w taki sposób, by każda późniejsza zmiana tych danych była wykrywalna. Ponadto zapewni, że dane w postaci elektronicznej, opatrzone przez osobę fizyczną posługującą się tym rodzajem podpisu, będą umożliwiały wywołanie skutków prawnych w relacji z podmiotami publicznymi.
     
    Podpis kwalifikowany funkcjonuje obecnie pod nazwą bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Niestety, dotychczasowa nazwa była często błędnie traktowana jako bezwzględna gwarancja bezpieczeństwa tego narzędzia. Z tego względu w projekcie nowej ustawy podpis ten został opatrzony nazwą kwalifikowany. Takim rodzajem e-podpisu będą mogły posługiwać się osoby fizyczne. Złożenie tego podpisu będzie mieć moc prawną równą w każdym przypadku podpisowi własnoręcznemu. Ma on służyć wyłącznie do podpisywania oświadczeń wiedzy oraz woli.
     
    Nowe przepisy wprowadzają również, zgodnie z postulatami przedsiębiorców, podpis zaawansowany osoby prawnej oraz pieczęć elektroniczną. Podpis zaawansowany osoby prawnej pozwoli powiązać podpis z podmiotem, a także obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej – np. składanie deklaracji do ZUS wymaga często użycia więcej niż jednego bezpiecznego e-podpisu, co jest uciążliwe w przypadku urlopu lub zmiany pracownika. Pieczęć elektroniczna ma służyć uwierzytelnianiu wiarygodności dokumentów i będzie mieć zastosowanie przy wydawaniu elektronicznych zaświadczeń z rejestrów.
     
    Zgodnie z przepisami projektu podpisy elektroniczne będą mogły być składane przez osoby fizyczne, prawne i przez jednostki organizacyjne przy zastosowaniu lub bez zastosowania bezpiecznego urządzenia do składania podpisu. Podstawą składania będzie wydanie certyfikatu zwykłego lub kwalifikowanego. Ponadto dopuszczone zostaną nowe usługi certyfikacyjne, co pozwoli przedsiębiorcom i urzędom lepiej dostosować rodzaje i ceny elektronicznych narzędzi do e-podpisu.
     
    W świetle zaprojektowanych przepisów uproszczony będzie system rejestracji podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, znosząc kontrolę i wstępną opłatę w wysokości 10 tys. euro. Nowe przepisy wprowadzają listę zaufania kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, która umożliwi weryfikację podpisów elektronicznych zawartych w ePUAP oraz będzie ważnym elementem budowy europejskiej listy zaufania i wymiany wiarygodnych informacji o wystawcach certyfikatów kwalifikowanych między systemami z różnych państw. Zmiana przepisów dotyczących uznawania certyfikatów z zagranicy pozwoli na szerszy ich obrót prawny.
     

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE