- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesNazwa dla nowej firmy - ograniczenia prawne a marketing

    Nazwa dla nowej firmy – ograniczenia prawne a marketing

    Bezpieczna nazwa dla nowej firmy

    Nazwa dla nowej firmy musi być bezpieczna. To oznacza, że powinno się ją dać zarejestrować, jako słowny znak towarowy. Posiadając monopol patentowy na nazwę (wyłączność na jej stosowanie w wybranych klasach towarowych), można skutecznie bronić się przed nieuczciwą konkurencją. O tym, czy nazwa dla nowej firmy ma zdolność wyróżniającą i jest rejestrowalna, decyduje urząd patentowy. Aby tego być pewnym, można badania potencjału ochrony prawnej przeprowadzić za pośrednictwem rzeczników patentowych. Aby nazwa mogła uzyskać ochronę, musi spełniać kilka przesłanek – przede wszystkim powinna się różnić od tych istniejących. Bez względu na to, jak doskonałą i dobrze brzmiącą nazwę przygotujemy, nazwa dla nowej firmy będzie bezużyteczna, jeśli nie będzie się dało jej zarejestrować jako słowny znak towarowy. Celem tego badania jest także sprawdzenie, czy istnieją nazwy identyczne z naszą nazwą i czy nie występują nazwy podobne.

    Bez ochrony prawnej, na rynku może istnieć kilka firm o takiej samej nazwie oferującej podobne produkty lub usługi. W ramach bezpieczeństwa nazwy należy także zadbać o odpowiednio wczesną rejestracje domeny internetowej. Dla działania w Polsce wystarcza domena z rozszerzeniem pl. Gdy planujemy ekspansję europejską, można stosować nazwę z rozszerzeniem eu, ale najlepsza i najbardziej prestiżowa, jest domena internetowa z rozszerzeniem com. Nazwa dla nowej firmy z taką domeną nie ma żadnych ograniczeń terytorialnych. Ponadto taka domena jest bardziej renomowana i nie wiąże się ze skojarzeniami z krajem pochodzenia.

     

    Kolejnym aspektem jest ograniczenie w nadawaniu nazw dla spółek prawa handlowego. Polskie prawo nie pozwala także na działanie na rynku spółek prawa handlowego (spółki akcyjne, spółki z ograniczona odpowiedzialnością) o identycznej nazwie. Według szacunków ANAGRAM Naming, tylko, co czwarta nazwa spełnia wszystkie wymagania ochrony prawnej. Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, coraz więcej jest problemów prawnych. Dotykają one głównie firmy eksportujące lub działające na rynkach dóbr szybko rotujących. Podobieństwo do znanych marek jest traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji i może prowadzić do ograniczeń lub zakazów w działaniu firmy.

    Nazwa dla nowej firmy na start. 

    Specjaliści namingu tworzą nazwy, które są zarówno nośnikiem komunikatu marketingowego, ale jednocześnie zapewnią nazwie ochronę prawną. Nazwa dla nowej firmy nie jest prostym projektem. Domen z rozszerzeniem com jest na świecie ponad 100 milionów. Domen z rozszerzeniem pl „tylko” 2,3 milionów. Znaków towarowych obowiązujących na terenie całej Unii Europejskiej jest dużo ponad milion. Znaków zarejestrowanych w Urzędzie Patentowym kilkaset tysięcy. Nazwa dla nowej firmy projektowana jest na samym początku działalności.

    Firma działa pod swoją nazwą z reguły wiele lat. Inwestuje w jej wysoką rozpoznawalność, buduje relacje z klientami, kreuje siłę marki. Lepiej pracować na sukces od początku, niż stanąć przed koniecznością budowania pozycji marki od początku. Niestety dla wielu przedsięwzięć, start wiąże się z innymi inwestycjami, a nazwa dla nowej firmy jest jedynie elementem formalności prawnych przy rejestracji firmy.

     

    Konsekwencją może być konieczność zmiany nazwy. Mniejszym problemem jest niespójność elementów identyfikacji i słabsza siła marketingowa nazwy dla nowej firmy. Gdy nazwa prawna, różni się od nazwy marketingowej i od domeny internetowej, efektywność działań marketingowych znacząco spada. W Polsce nie mogą działać dwie spółki prawa handlowego o tej samej nazwie. Gdy konkurenci wcześniej zarejestrowali znak towarowy, mają wyłączne prawo do stosowania jej w marketingu. Kto pierwszy zarejestruje domenę, może pod nią prowadzić działalność handlową. Aspekty prawne, jakimi ograniczona jest nazwa dla nowej firmy, mają w efekcie końcowym wpływ na efektywność marketingu i sprzedaż firmy.

     

    Maria Orkwiszewska

    ANAGRAM Naming 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE